De drie jonge ondernemers hadden hard gewerkt. Hun zakelijk idee was door de markt omarmd en de omzet liep goed. De financiële verantwoording over  het eerste jaar liet een mooie omzet zien en een mooie winst.

Ik besprak de cijfers met ze en ging ze een beetje plagen. “Mooie omzet en een mooi resultaat!” zei ik. “Wat worden de getallen voor het komend jaar?”.

Ze keken me alle drie een beetje glazig aan en de één na de ander probeerde een antwoord te formuleren. Het was overduidelijk dat ze alle drie niet echt een idee hadden van de ambitie voor het komend jaar. Ik deelde drie blanco papiertjes uit en liet hen alle drie - niet zichtbaar voor de anderen - een getal invullen. De uitkomst was zeer verrassend. De omzet- en winstgroei verwachtingen liepen ver uiteen. De verwachtingen zeiden ook iets over een ieders ambitieniveau en ook die lag ver uit elkaar.

Wanneer ben je tevreden is een vraag die ik vaak stel. Als je niet van te voren nadenkt over die vraag zul je nooit tevreden zijn. Er is dan altijd meer mogelijk geweest en er had meer ingezeten als….

Als we onderhoud en onderdak hebben kun je tevreden zijn. Maar hoe hoog of wat moet de kwaliteit van dat onderhoud en onderdak zijn? En waar vergelijk je dat dan mee?

Helaas zie ik veel ondernemers die nooit tevreden zijn. Altijd streven naar meer en beter.

Getallen en cijfers worden graadmeters om de honger naar meer te stimuleren. Drijfveren die niet tot tevredenheid leiden. Key Performance Indicators (KPI’s) die gebaseerd zijn op ambities en idealen maar die niet langs de lat van tevredenheid zijn gelegd.

Ontevreden mensen zijn niet de meest plezierige mensen om mee om te gaan.

In mijn praktijk kom ik veel ondernemers tegen die relaties met partners en/of kinderen- verspelen door ontevredenheid.

Als je niet tevreden bent en je steeds meer je identiteit gaat ontlenen aan je bezit wordt de honger naar meer steeds groter en wordt het verliezen ervan een ramp.

In 2009 ten tijde van de bankencrisis verloor de 74-jarige jarige miljardair Merckle enkele honderden miljoenen met verkeerde speculaties. Dat hij daarna het leven niet meer zag zitten maakte op mij grote indruk.

Formuleer met uw adviseur eens een alternatief voor uw KPI’s. Introduceer Tevredenheids Prestatie Indicatoren (TPI’s) en wie weet overtreft u zelfs uw eigen verwachtingen.

Te veel, te weinig of tevreden? Kies!

21 juni 2021
Geplaatst in: Nieuws, Blogs