Er verandert veel op het gebied van sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Overheden stellen steeds meer eisen aan ondernemingen om in hun bedrijfsvoering rekening te houden met mens en milieu. Een aanstaande maatregel is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), waaronder per 2024 steeds meer grote bedrijven vallen. Maar ook als afnemer of leverancier van die bedrijven zult u hiermee aan de slag moeten. 

Maatregelen zoals de CSRD dwingen ondernemers om na te denken over de impact die hun onderneming heeft op het milieu en welke impact het milieu heeft op de onderneming. Dat gaat bijvoorbeeld om toekomstige bedrijfsrisico’s, zoals de afhankelijkheid van een stabiele (fossiele) energievoorziening, een grondstoffentekort door een tegenvallende oogst of logistieke problemen door een pandemie. Is uw onderneming klaar voor die onzekere toekomst? 

Daarnaast gaat het erom de aarde op de lange termijn leefbaar te houden en grof verbruik van de aarde in te prijzen in de economie. “De maatschappij zit vol verborgen kosten,” zegt Robert Bioch, partner bij Lansigt. “De hamburger die ik voor 1 euro koop, kost misschien wel 11 euro wanneer je de prijs van milieuschade of van maatregelen tegen droogte of wateroverlast meetelt.”  

Die kosten en risico’s worden als gevolg van de CSRD inzichtelijk voor de samenleving. Vervolgens kunnen eisen worden gesteld aan de bedrijfsvoering of kunnen ongewenste uitkomsten worden beprijsd/kunnen doelstellingen worden geformuleerd om de kosten en risico’s naar beneden te brengen. “In 2,5 decennium gaan we naar een klimaatneutrale en circulaire economie. Veel van de huidige businessmodellen passen daar niet in. Ondernemingen zullen moeten veranderen.” 

Doelen stellen 

Er is echter geen afvinklijstje om de impact van een bedrijf vast te stellen. Een ondernemer krijgt de ruimte om eigen doelen te stellen en daar vervolgens in de CSRD over te rapporteren. “Het eerste wat het MT van een onderneming dus moet doen, is zich terugtrekken in de directiekamer en bepalen: waar kunnen en willen wij verschil maken? Daarna neemt het bedrijf zijn stakeholders mee en bepaalt het hoe het de voortgang gaat meten.” 

De uitwerking hangt erg af van de ondernemer. De een zweert ‘foute’ producenten af, de ander ziet juist mogelijkheid om dáár de ultieme verandering te brengen. En je kunt willen dat elk product in je assortiment ecologisch verantwoord is, maar misschien zit je vast aan bepaalde afspraken. Daarnaast gaat sociaal en maatschappelijk ondernemen verder dan groen; het gaat ook om arbeidsomstandigheden, diversiteit en goed bestuur. 

Concreet maken met SDG’s 

Een manier om de CSRD in te vullen is aan de hand van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze doelen - variërend van klimaatactie en armoedebestrijding tot ongelijkheid verminderen – helpen om ‘duurzaam ondernemen’ concreet te maken. “Meestal kiest een bedrijf 4 à 5 doelen om zich op te focussen. In ieder geval valt CO2-reductie daaronder, maar een kweker kiest bijvoorbeeld ook voor watermanagement of natuurbescherming.” 

De SDG’s helpen potentiële risico’s en kansen te identificeren en maken de CSRD transparanter, betekenisvoller en herkenbaarder. “Dat is ook prettig voor de communicatie, zowel intern om mensen mee te krijgen als extern voor de profilering als maatschappelijk verantwoorde onderneming.” 

29 februari 2024
Geplaatst in: Blogs, Magazine Sigt