In december heeft Lansigt met de Belastingdienst een nieuw convenant Horizontaal Toezicht ondertekend. In dit artikel bespreken we wat dat inhoudt en wat de gevolgen zijn voor cliënten van Lansigt. 

Horizontaal Toezicht  

De Belastingdienst wil al ruim tien jaar steeds meer toe naar Horizontaal Toezicht in plaats van Verticaal Toezicht. Het wordt ook wel genoemd: meer uitgaan van vertrouwen, begrip en transparantie dan van wantrouwen en meer afstemming vooraf dan controle achteraf. 
Verticaal Toezicht houdt in dat de Belastingdienst aan de belastingplichtige of diens adviseur met enige regelmaat vragen stelt over (mogelijke onjuistheden in) ontvangen aangiften en boekonderzoeken uitvoert. In de praktijk gebeurt dat overigens niet heel vaak, mede door gebrek aan personeel bij de Belastingdienst. 
Horizontaal Toezicht houdt in dat de Belastingdienst minder of geen voor de belastingplichtige merkbare controles uitvoert indien de Belastingdienst kan vertrouwen op het kwaliteitssysteem van de belastingplichtige (bij grote ondernemingen) of van de adviseur van de onderneming (de fiscaal dienstverlener). In dat geval vertrouwt de Belastingdienst erop dat de ingediende aangiften “goed genoeg” of “aanvaardbaar” zijn en dat geen verdere controle nodig is en dus spoedig een definitieve aanslag kan worden vastgesteld.

Convenant Lansigt en mogelijkheden

Lansigt was in het vorige decennium één van de eerste kantoren met een convenant met de Belastingdienst. Dat convenant is nu geactualiseerd en met 5 jaar verlengd. Dat geeft aan dat de Belastingdienst vertrouwen heeft in het kwaliteitssysteem van Lansigt. Voor cliënten van Lansigt die al langer meedoen aan Horizontaal Toezicht via het convenant van Lansigt verandert er vrijwel niets. 
Cliënten die nog niet meedoen aan Horizontaal Toezicht kunnen daarvoor in overleg met Lansigt alsnog kiezen. 
Grote ondernemingen (die in twee opeenvolgende jaren voldoen aan twee van de drie criteria: het hebben van activa meer dan € 20 miljoen, meer dan 250 medewerkers en een omzet van meer dan € 40 miljoen) kunnen uitsluitend een eigen individueel convenant met de Belastingdienst sluiten. 
Middelgrote ondernemingen konden tot nu toe ook zo’n eigen individueel convenant hebben, maar dat vervalt eind 2022. De belangrijkste keuze die zij hebben, is stoppen met een convenant of gaan meedoen via het convenant van een fiscaal dienstverlener, zoals Lansigt. 

Voordelen en nadelen horizontaal toezicht voor cliënten 

Horizontaal Toezicht geldt voor de grote belastingen: omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting en invordering. De belangrijkste voordelen van meedoen aan het convenant zijn: 

  1. Minder controles, vragen en boekenonderzoeken 
  2. Snellere vaststelling definitieve aanslagen (in beginsel binnen 2 weken na ontvangt van de aangifte) 
  3. Sneller afstemming met de belastingdienst (verzoeken om vooroverleg worden in beginsel binnen 2 weken beantwoord).

Als nadeel wordt meestal genoemd dat vooroverleg met de Belastingdienst moet worden gevoerd over relevante fiscale zaken waarvan de fiscaal dienstverlener inschat dat de Belastingdienst een ander standpunt zou kunnen innemen. Veel cliënten vinden dat echter niet echt een nadeel, omdat zij graag duidelijkheid vooraf willen in plaats van eventuele discussie achteraf. Zulke cliënten zouden ook zonder convenant vooroverleg met de Belastingdienst willen (maar dan kan het dus veel langer duren dan met een convenant). 

Vereisten voor deelname

Van cliënten die willen meedoen aan Horizontaal Toezicht via het convenant van de fiscaal dienstverlener verwacht de Belastingdienst dat: 

Als u vragen hebt over Horizontaal Toezicht kunt u uiteraard terecht bij uw relatiebeheerder of fiscalist. 
Nog geen cliënt van Lansigt, maar wel geïnteresseerd en benieuwd wat Lansigt voor u kan betekenen? Op deze pagina vind u meer informatie

26 januari 2022
Geplaatst in: Nieuws, Lansigt