Jolanda Hogendoorn zit aan de ontbijttafel en laat het vragenvuur van haar man Arie rustig over haar heen komen. Hij is al vol in de actiestand, zij moet nog even opstarten, maar zal het straks allemaal voor hem uitzoeken met haar collega’s. Zo vult het echtpaar van Hogendoorn Grondverzet & Heiwerken elkaar aan. “Hij werkt het liefst alleen en snel. Ik kijk verder vooruit en doe het liever samen.”

Als jonge jongen raakte Arie al gecharmeerd van het graafwerk. Hij kocht een kraan en verhuurde die met zichzelf als machinist. ’s Avonds werkte hij als baggeraar of mestspuiter op het land. In de loop van de tijd groeide het werk in de stad. Hij kocht een nieuwe machine, nam iemand aan en toen nog een. Inmiddels staan er 55 medewerkers op de loonlijst en bezit het bedrijf zo’n 80 machines.

Overhead

“Arie is echt een doener,” vertelt Jolanda. “Hij werkt het liefst buiten. Voor het kantoorwerk verzamelt hij andere mensen om zich heen.” Zoals Jolanda, die ‘binnen’ zit en dus ook het interview doet. “Vroeger heeft Arie wel een aantal jaar de planning gedaan. Het contact met klanten vond hij erg leuk, maar hij moest niets hebben van de administratieve rompslomp. Het kantoorwerk is noodzakelijkerwijs echter wel een groter onderdeel van het bedrijf geworden. Opdrachtgevers eisen dat de facturen aan steeds meer voorwaarden voldoen en bij iedere opdrachtgever zijn die voorwaarden weer anders. Bovendien verwachten ze voor de betaling overzichten van de gemaakte uren en kosten. “Pas na hun goedkeuring kunnen we een factuur de deur uit doen. Dat proces moet vlot verlopen, dus hebben we recent toch een extra administratief medewerker in dienst genomen. Arie is scherp op de overhead - en dat is goed - maar ik zit op kantoor en zie dat het nodig is.”

Druk op de marges

Als verhuurbedrijf van bemande graafmachines is Hogendoorn Grondverzet & Heiwerken eigenlijk de flexibele schil van aannemers. Maar die activiteit staat onder druk. De marges zijn laag en de concurrentie op machines is hoog. “Je moet het verschil maken op de machinisten,” zegt Jolanda en ze zucht, “maar die zijn schaars en een inhuurder zit vaak niet op leerlingen te wachten, dus nieuwe machinisten opleiden is ook niet makkelijk.” Veel andere verhuurders hebben daarom de overstap gemaakt naar het aannemen, maar dat ziet Arie niet zitten. Jolanda: ‘Ik kom uit een aannemersfamilie, dus ik heb er wel affiniteit mee, maar voor Arie is het een vreemde tak van sport.” Bovendien is de overstap geen gegarandeerd succes. “Ik sprak laatst een collega uit het midden van het land die was gaan aannemen. Op het eerste werk verdienden ze niks en het tweede ook niet. Na het derde werk begon het voorzichtig te lopen.”
Arie en Jolanda overwegen liever een uitbreiding van hun heiwerkzaamheden, die ze zo’n vijftien jaar geleden hebben opgezet. “Dat wilde Arie altijd al eens proberen. Hij begon met het ombouwen van een graafmachine tot een heistelling. ’s Nachts schoot hem dan een idee te binnen om dat voor elkaar te krijgen en ‘s ochtends ging hij gelijk aan de slag om te kijken of dat lukte.” Met vallen en opstaan werden in de eigen werkplaats zo een aantal mooie heimachines gebouwd.
Het heiwerk levert inmiddels een derde van de omzet van het bedrijf, met hogere winstmarges dan de verhuur. Corona heeft daarbij voor extra groei gezorgd. “Mensen besteedden hun vakantiegeld aan aanbouwtjes waarvoor geheid moet worden met materieel dat wij hebben. We zitten al volgepland tot een half jaar vooruit.”

Waarnaartoe?

Jolanda heeft het gevoel op een belangrijk beslispunt te staan. “We moeten bedenken: waar willen we naartoe? We kunnen niet meer gewoon ons gang gaan met de verhuur.” Samen met Arie, Lansigt en twee collega’s op kantoor bestudeert ze de cijfers om haar vermoedens te staven. “We hebben nog veel vragen en het is fijn om te kunnen sparren. Wat doen we bijvoorbeeld met onze raamcontracten? En stel we moeten afscheid nemen van een opdrachtgever, wat doet dat met de relatie?” Eén ding weet ze in ieder geval zeker: ze pakken het met energie aan. “We hebben een mooie club mensen met een schat aan ervaring en een mooi machinepark, dus met de juiste stappen moet het goed komen. Bovendien, als Arie iets wil, komt het van de grond.”

Niels Benschop, relatiebeheerder van Hogendoorn Grondverzet & Heiwerken

Jolanda en Arie hebben regelmatig telefonisch contact met relatiebeheerder Niels Benschop en twee keer per jaar bezoeken ze elkaar. “Het is altijd fijn sparren. Lansigt legt de vinger op de zere plek en adviseert concrete stappen. We kunnen op hen bouwen.” Niels en zijn collega’s helpen het echtpaar Hogendoorn ook voor te sorteren op de opvolging. “We hebben vier zoons en een dochter en alle zoons zijn in ieder geval geïnteresseerd om in het bedrijf te werken. Ze zijn nu nog vrij jong, maar we moeten wel goed met elkaar bespreken hoe we het doen, wat iedereen wil en of er een weg terug is als het toch niet bevalt.”

Hogendoorn Grondverzet & Heiwerken
Zijdepark 10
2935 LB Ouderkerk aan den IJssel
Tel.: 0180-682687

Jolanda Hogendoorn
Tel.: 06-10889647
E-mail: jolanda@hogendoornbv.nl

25 januari 2022
Geplaatst in: Klant in beeld, Magazine Sigt