Toen Dick Zeldenthuis in 2009 samen met Albert Hartog het private equity fonds Active Capital Company oprichtte, wilde hij iets anders dan enkel bedrijven opkopen, rendabel maken en weer doorverkopen. Dick: ‘We willen echt iets toevoegen, bedrijven inhoudelijk sterker maken. Daarom richten we ons op het mkb en op bedrijven uit de oude economie. We moeten het wel begrijpen!’

‘We zitten hier tijdelijk tot ons eigen kantoor gereed is,’ zegt Dick als er flink wat trappen genomen worden in een statig grachtenpand in Amsterdam. Boven bevindt zich een flitsend strak kantoor met aan de muur een monitor in de vorm van een iPhone. ‘Deze jongens ontwikkelen apps,’ licht Dick toe. ‘Op zich wel grappig omdat dat een branche is waar we verre van blijven.’

Active Capital Company waar Dick managing director van is, richt zich op mkb-bedrijven. ‘We zagen dat daar een kans lag voor private investerings-maat-schappijen,’ zegt Dick. ‘Mkb-bedrijven hebben meestal meer moeite om kapitaal aan te trekken, terwijl ze wel behoefte hebben aan extra geld om door te groeien. Bovendien gaat het vaak om echte ondernemers met een no-nonsense mentaliteit. Mouwen opstropen en aan het werk. Dat betekent dat er ook in het management wat te doen valt. Dat maakt het voor ons interessant, want alleen een pot geld schuiven is onze stijl niet. Er moet wat te doen zijn.’

Naast geld wil Active Capital Company die ondernemers ook helpen in het maken van een professionaliseringsslag. Dick: ‘Zo’n ondernemer kan bijvoor-beeld sterk sales gedreven zijn, maar steken laten vallen in personeelszaken of op financiën. Dat zijn terreinen waarop wij met een professioneel team het bedrijf naar een hoger plan kunnen trekken.’

Platform om bedrijven aan te knopen

De overname van de Hendrik Veder Group in oktober 2011 is een mooi voorbeeld van hoe Active Capital Company werkt. Dick: ‘Hendrik Veder produceert  onder andere hoogwaar-dige staalkabelslag, op maat gemaakt voor bijvoorbeeld de offshore-industrie. Het is een specialistische techniek waarbij verschillende kabels in elkaar gevlochten worden. Daardoor ontstaat een ijzersterke kabel voor het zware hijswerk. Een bedrijf dus met een sterke reputatie in een mooie markt. En voor ons een ideaal platform om vergelijk-bare bedrijven aan te knopen.’

Het inkopen van staal is vanzelf-sprekend belangrijk. Een partij waarmee Hendrik Veder daar voor zaken deed was Ropequip. Toen zich de kans voordeed om Ropequip te kopen twijfelden de mannen van Active Capital Company geen moment. Zo’n stap maakten ze nogmaals met de inlijving van Hendrik Veders’ grootste concurrent, European Rope Services. ‘Opeens hadden we drie bedrijven met vijf merken die elkaar versterkten,’ vertelt Dick. ’Maar ook met meerdere it-systemen en staffuncties zoals human resources en financiën. Voor de effectiviteit zijn we dat gaan samenvoegen.’

In staat om te delen

Dat samenvoegen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het terugbrengen van drie bedrijven naar één met niet vijf maar twee merken, is niet alleen organisatorisch een hele klus. Voor medewerkers kan het een emotionele tijd zijn. Hoe ga je daarmee om? Dick: ‘Voorop staat dat het belang van de organisatie als geheel boven het individuele belang gaat. Toch heb je medewerkers nodig om de doel-stellingen te realiseren. Open en eerlijk communiceren is daarom essentieel. Duidelijk maken wat de plannen zijn en inzichtelijk maken welke rol de medewerkers daar in krijgen, helpt enorm. Het afscheid nemen van merken lag gevoelig. Ik merkte als je uitlegt waarom het onderhouden van vijf merken op den duur ondoenlijk is, mensen dat uiteindelijk wel gaan inzien.’

Voor een ondernemer zal het ook niet makkelijk zijn. Hij moet de zeggenschap in zijn bedrijf met anderen gaan delen. ‘De beste ondernemers zijn in staat om dat te doen,’ zegt Dick. ‘Ook hier draait het om een heldere rolverdeling. Met de directie hebben we afgesproken dat zij zich op de markt richten; op het binnenhalen van nieuwe orders. Wij hebben de achterkant van het bedrijf op ons genomen. De juridische aspecten, het integreren van het it-systeem. En met elkaar hebben we een groeiplan opgesteld, waaruit nog een overname volgde: touwproducent Van der Lee in Oudewater. Een van de oudste familiebedrijven van het land.’

Ooit weer verkopen

Het hele proces, van het bedenken van het plan tot het inspireren van honderd mensen om in dat plan mee te gaan, beschrijft Dick als ‘machtig mooi’. ‘Er is een hecht team ontstaan waarmee het goed samenwerken is. Ook buiten het werk hebben we goede ontmoetingen, zoals een personeelsbarbecue. Toch weet je: eens gaan we het bedrijf weer verkopen. Maar dat pas als we samen een enorme stap gemaakt hebben.’

Website: www.activecapitalcompany.com

Lees het artikel in de Sigt

1 december 2013
Geplaatst in: Klant in beeld