Gardy de Rapper - Rustik Lys

Gardy de Rapper - Rustik Lys

- Optimalisatie & Controle - Klant in beeld

Samen met haar man Willem runt Gardy de Rapper Rustik Lys, een groothandel en importeur van Scandinavische kaarsen. Daarnaast zijn ze distributeur van het woonmerk Broste Copenhagen. ‘We werken met een klein team waarin iedereen de ruimte krijgt om zijn verantwoordelijkheid te pakken,’ zegt Gardy. Iets dat haar nicht Kimberley Doogan kan beamen. Met haar diploma Communicatie & Media Design op zak krijgt zij alle gelegenheid om haar creativiteit voor Rustik Lys in te zetten.

Rustik Lys ontstond in 1995 nadat Willem vanuit zijn toenmalige werk in contact kwam met een Deense fabrikant van kaarsen en aanstekers. Tot 2004 runden Gardy en Willem het bedrijf met zijn tweeën. ‘De groei was echter dermate groot dat uitbreiding nodig werd. Zowel voor werkzaamheden in het magazijn, als voor het bemannen van de stands in het inkoopcentrum. In de zesde klas van de middelbare school liep Kimberley al eens stage bij ons. En hoewel haar talent gelijk opviel, lag toen nog niet vast dat zij ook daadwerkelijk bij ons in dienst zou komen. Het was na haar HBO-studie dat we dachten dat haar expertise ons bedrijf verder zou kunnen helpen. Daarop namen we haar voor twee dagen per week in dienst.’

‘Ik combineerde die twee dagen met een parttime baan bij een groot accountantskantoor waar ik mijn afstudeerproject had volbracht,’ zegt Kimberley. ‘Het creatieve aspect was een belangrijk deel van mijn opleiding. Zaken als conceptontwikkeling, visueel design en je boodschap overbrengen via nieuwe media kwamen daarin naar voren. Beide functies combineren gaf mij de gelegenheid om goed uit te zoeken wat bij mij past en hoe ik mezelf het beste kan ontwikkelen.’

Bij Rustik Lys komt de inbreng van Kimberley goed tot zijn recht. ‘Wij ervaren dat jong talent zorgt voor een nieuwe energiestroom binnen de organisatie,’ zegt Gardy. ‘Haar enthousiasme werkt motiverend voor de bestaande medewerkers en geeft hen nieuwe impulsen. Extern kunnen we via Kimberleys kennis nieuwe doelgroepen aanboren. Ze weet goed wat er bij jongere mensen leeft. Ik moet toegeven dat je dat contact zelf in de loop der jaren verliest. En met haar kennis zijn we up-to-date wat de nieuwste trends betreft, bijvoorbeeld op het gebied van social media. Voor mij werkt haar inbreng echt verfrissend. Het maakt dat ik kansen anders ga bezien en waar ik voorheen wel eens dacht “kan niet” denk ik nu “kan wel”.’

Kimberley weet vanuit haar werk bij het accountantskantoor dat de ruimte die zij krijgt niet altijd vanzelfsprekend is. ‘Ik denk dat veel bedrijven te weinig uit jonge mensen halen,’ zegt ze stellig. ‘Jonge mensen zijn vaak enthousiast en kijken met een frisse blik naar een organisatie. Toch zie je dan dat nieuwe ideeën onderuit gehaald worden, dat er teveel beren op de weg worden gezien. Benut dat talent, zou ik willen zeggen. Stel je ervoor open. Een gevarieerd team van ervaring en frisse ideeën werkt het sterkst, denk ik.’

Webiste: www.rustiklys.nl

Lees het artikel in de Sigt