De meeste auto’s zijn, naast  een diversiteit aan technisch vernuft, voorzien van allerlei veiligheidsartikelen. Sommige van deze artikelen zijn verplicht. Andere worden sterk geadviseerd in de auto  mee te nemen, vooral omdat ze in andere (Europese) landen wél tot de verplichte uitrusting behoren. Veiligheidshesjes horen bij ons tot de laatste categorie; ze zijn niet verplicht maar worden sterk aanbevolen. In andere landen zijn ze  wel verplicht.

Frankrijk is één van die landen. Als u de media de afgelopen weken een beetje heeft gevolgd, heeft u gezien dat de Fransen de gele hesjes in grote getalen dragen. De vraag die vervolgens opkomt is wat nu precies de bedoeling is van het dragen van zo’n hesje? Gaat het om veiligheid? Of brengt het dragen van een geel hesje nu de verplichting mee stenen te gooien, winkels te plunderen, auto’s op hun kant te leggen of zelfs in de brand te steken. Als ik die beelden zie ben ik blij dat die gele hesjes in Nederland niet verplicht zijn!

De hesjes zijn oorspronkelijk uiteraard bedoeld voor de veiligheid in het verkeer. De Fransen droegen ze echter pas tijdens demonstraties tegen de hoge benzineprijs. Is het toeval dat precies in die periode plannen uitlekten dat de Nederlandse regering het elektrische rijden wil stimuleren? Want als we met z’n allen elektrisch rijden? Dan hoeven we ons niet druk te maken over de benzineprijzen. De stukken, waarvan in de media volop samenvattingen worden gedeeld, maken onderdeel uit van het Klimaatakkoordoverleg en zijn erg vertrouwelijk. Er wordt gefluisterd dat het Rijk en de mobiliteitssector het bijna met elkaar eens zijn over alle maatregelen.

Wat die maatregelen zijn? Het plan is dat er voor volledig elektrische auto’s vanaf 2021 een aanschafsubsidie komt van maar liefst € 6.000 en dat deze auto’s in ieder geval tot 2025 vrijgesteld blijven van bpm. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig € 350. Verder gaan volledig elektrische rijders pas vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld. Voor zakelijke rijders komt er een verlaagde bijtelling voor privé gebruik. Het aantal laadpunten gaat verspreid over het land omhoog naar 1,8 miljoen.

Ik hoor u denken: ”wie gaat dat betalen?” Het antwoord laat zich raden, de accijns op benzine gaat vanaf 2020 met een cent per liter omhoog. Ook de wegenbelasting voor diesel- en benzineauto’s gaat omhoog. En ook het onderwerp rekeningrijden ligt weer op de onderhandelingstafel.

Wat ik mij dan afvraag, hoe zit het nou met die elektrische auto’s? Met welke veiligheidsartikelen worden deze auto’s afgeleverd? Nog concreter, zitten daar ook gele hesjes bij? Want stel je voor, je bent op weg naar Zuid-Frankrijk en krijgt met je gesubsidieerde elektrische auto op de Parijse Peripherique een lekke band. Je stapt uit en voor de veiligheid trek je het gele hesje aan. En voor je het weet wordt je omsingeld door een arrestatieteam in plaats van de wegenwacht. Kunnen deze mensen dan ook banden verwisselen?

Renger Kok

Belastingadviseur bij Lansigt accountants en belastingadviseurs

We houden de wetgeving voor u in de gaten, zodat ons advies en begeleiding altijd gebaseerd zijn op de meest actuele informatie.

12 december 2018
Geplaatst in: Nieuws, Blogs