Reder Hans van de Graaf lag er nachten wakker van: hoe kon hij voldoen aan de nieuwe milieuwetgeving rondom het schoonmaken van zijn duwbakken? Want ze naar een gespecialiseerd afvoerbedrijf brengen zou te veel tijd kosten. ‘De oplossing bleek uiteindelijk kinderlijk eenvoudig.’

Hans exploiteert vierenveertig binnenvaartschepen. ‘Duwbakken, duwboten, een motorschip en drie ondersteunende vaartuigen voor onderhoud van de vloot. We vervoeren miljoenen tonnen aan droge lading: kolen, erts, staalproducten, bouwstoffen zoals zand en grind, en agri-producten. Daarnaast vervoeren we ook een miljoen ton kunstmeststoffen.’

Reinigen

In het reinigen van de duwbakken nadat er kunstmeststoffen waren vervoerd zat de crux. ‘Eerst maak je de bak veegschoon,’ legt Hans uit. ‘En daarna spuit je hem verder schoon. De voorschriften om het waswater te kunnen lozen binnen de wettelijke kaders onderging eind 2014 een wijziging. Lozen op het oppervlaktewater was niet langer toegestaan. Het water moest via een gespecialiseerd bedrijf worden afgevoerd, wat veel tijd en daarmee geld gaan kosten.’

Zelf doen

Hans dook in de vernieuwde voorschriften met het doel te kijken waar hij tijdsbesparing kon realiseren. Het kostte hem heel wat hoofdbrekends maar gaandeweg ontstond het idee om het zelf te gaan doen. Samen met een ingenieur dacht hij een reinigingssysteem uit. ‘We richtten uiteindelijk een servicevaartuig in waarmee we de duwbakken reinigen en het waswater vervolgens opvangen in vaten. Dat water zuiveren we chemisch en fysisch, waardoor we schoon water overhouden dat we opnieuw gebruiken als waswater. De droge reststof die we overhouden gaat terug naar de opdrachtgever. Die kan op zijn beurt dit restproduct opnieuw als grondstof gebruiken.’

Klanten binden

‘Het reinigen van waswater is natuurlijk niet nieuw maar het in eigen beheer en ook nog drijvend of varend uitvoeren mag je best vernieuwend noemen.’ Hans nuanceert het bijna glunderend, want uiteindelijk waren instanties als Rijkswaterstaat enigszins verrast door zijn oplossing. ‘Belangrijker is wat het voor opdrachtgevers oplevert. Zij blijven altijd verantwoordelijk voor de lading en dus ook voor het volgens de regels schoonmaken en voor wat er met het waswater gebeurt. Ze weten nu exact waar de stromen heen gaan. Hen ontzorgen we dus volledig. Op die manier onderscheiden we ons van concurrenten. Het werkt als een klantenbinder. Zo verdien je dus geld met milieubewust en duurzaam ondernemen,’ besluit Hans.

Website: www.vdgm.nl

Lees het artikel in de Sigt

1 december 2015
Geplaatst in: Klant in beeld