“Ieder land vraagt om een andere aanpak”

“Ieder land vraagt om een andere aanpak”

- Nieuws - Klant in beeld

‘Waarom noemen jullie de winkel niet naar mij, Bertus is toch een mooie Hollandse naam?’ Aldus een trouwe klant tegen de oprichters van de tot dat moment naamloze muziekwinkel aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. ‘Waarom ook niet?’, dachten zij. Het typeert de geest van de onderneming waar nu, 47 jaar later, Peter Stip en Jan van Ditmarsch aan het hoofd staan.

Jan was scholier toen hij bij Bertus in zijn vrije tijd stickertjes van platen afhaalde. Peter startte direct na zijn middelbare school op de afdeling administratie bij Bertus Distributie, toen nog in Berkel en Rodenrijs. Samen staan ze sinds 2010 aan het roer van het bedrijf. Peter is de financiële man, Jan is van de commerciële kant. Het bedrijf speelt een zeer grote rol in de Europese muziekbusiness, maar van grootspraak houden beide heren allerminst. Peter: “We moeten eraan blijven werken.”

Cultuurverschil

Het werk van Bertus gaat grotendeels online en telefonisch. Is het dan nog wel nodig om kantoren in het buitenland te hebben? Jan: “Zeker, daar valt of staat het mee.’’Die les leerden de twee mannen tijdens de uitbreiding naar België. Jan: “Dat kunnen we makkelijk vanuit Nederland, dachten we.” Niet dus, bleek al snel. Telefonisch wisten ze niemand over te halen om met Bertus in zee te gaan. Totdat de Belgische stagiaire Claire het eens probeerde en wel orders binnenhaalde. Peter: “In België en Nederland spreken we weliswaar dezelfde taal, maar niet op het gebied van zakendoen.”

Ali B en Adele

Naast de groothandel in fysieke muziekdragers (lp’s en cd’s), voert Bertus Distributie ook verschillende eigen labels, zoals V2 en Music on Vinyl. Gevoel en ervaring zijn leidend voor wat wel of niet wordt uitgebracht onder een van de eigen labels. Toch slaan ze daarbij wel eens de plank mis. Jan: “Ik wees na het luisteren de Hermes House Band af…” Gelukkig herkenden Jan en zijn collega’s van de inkoop veel talenten wel op tijd. Ali B en de Engelse zangeres Adele stonden in hun beginjaren onder contract bij het label. Maar, voegt Jan eraan toe, “als talenten groot worden, zijn we ze kwijt.”

Music on Vinyl

Peter: “Toen in 2001 het kopiëren van cd’s opkwam, hebben wij dat echt wel gemerkt. Hetzelfde geldt voor de opkomst van Spotify. Het is een kwestie van de klappen op weten te vangen, dat hebben we toen bijvoorbeeld gedaan door het starten van Music on Vinyl.” Met dat label heeft het bedrijf een succesvolle troef in handen. Jan: “We dachten vinyl voornamelijk te herintroduceren voor 45-plussers, maar het zijn juist de twintigers die ermee weglopen.” Dat de nostalgie van de langspeelplaat ook een generatie aanspreekt die daar niet mee is opgegroeid, laat zien dat er nog volop mogelijkheden zijn in de muziekindustrie.

Exclusieve vertegenwoordiging

De toekomst van Bertus Distributie zien Jan en Peter positief. Peter: “Het is steeds meer Europees georiënteerd. We willen in ieder land een verkoopkantoor en een paar goede labels, zoals Warner en Sony die je exclusief kunt vertegenwoordigen.” Het netwerk dat ‘ouwe hippies en oprichters’ Jan en Bram destijds hebben gelegd, is daarbij nog steeds belangrijk. Jan: “De verkopers van toen zijn de directeuren van nu.”

Internationaal netwerk

Bertus is al lang klant bij Lansigt. Al onderbraken ze de relatie wel een korte tijd, om te kijken of een grote internationale accountantsorganisatie wellicht beter in staat was om hulp te bieden bij de opzet van kantoren in het buitenland. Dat bleek niet zo te zijn en terugkeer naar Lansigt was een fijne optie. Peter: “Het oprichten van een verkoopkantoor in het buitenland, start met een telefoontje naar Lansigt. Zij maken deel uit van een internationaal netwerk. Vanuit dat netwerk krijgen we dan een naam van een betrouwbare partner die voor ons een goede bv kan opzetten in het betreffende land.”

Lees het interview in de Sigt