Den Ouden Tanktransport is al ruim 25 jaar actief in het transport van vloeibare lading. Elke dag zijn er circa 70 tankauto’s onderweg in binnen- en buitenland, worden er tankauto's gereinigd in het cleaning station, verricht het bedrijf onderhoud aan de eigen wagens en breken er mensen op kantoor hun hoofd over de planning van deze werkzaamheden. Dat dit allemaal soepel loopt, komt door het gemotiveerde team en de vanzelfsprekendheid waarmee Jan den Ouden en zijn drie zoons het bedrijf besturen. Jan: “Het is geweldig om zo met je zonen te werken, echt een zegen.”

Het gaat goed met Den Ouden Tanktransport en daardoor is het bedrijf tijdelijk even uit zijn jasje gegroeid. Een porto-cabin in de loods doet dienst als extra kantoorruimte. Jan: “Iedere keer is het na een periode van groei weer ‘tak’ tegen het plafond. Dan moet je weer op zoek naar manieren om de boel in goede banen te leiden, met soms even een tussenoplossing zoals dit.” Groeien is voor Den Ouden geen doel op zich, maar ‘het gebeurt gewoon’. Uiteraard is dat positief, maar soms ook wel beangstigend. Jan: “We zijn nu een heel sociaal bedrijf, we leveren kwaliteit. Hoe lang kun je dat volhouden als we nog verder groeien, vraag ik me wel eens af.”

Nooit ‘nee’

Het sociale karakter en de kwaliteit blijkt niet alleen uit woorden, maar ook uit daden. In tegenstelling tot sommige concurrenten, zegt Den Ouden Tanktransport nooit nee tegen een klant. Ook niet als dat betekent dat ze er zich in bochten voor moeten wringen. Bij concurrerende bedrijven hebben ze strakke regels op het gebied van planning, waardoor dat niet mogelijk is. Als een rit niet 48 uur van tevoren is doorgegeven, wordt er niet gereden. Zelfs als de trucks en de chauffeurs gewoon beschikbaar zijn. Jan: “Dat mag bij ons niet gebeuren. Het systeem mag het niet overnemen van het gezond verstand.”

Tevreden medewerkers

Het zijn niet alleen de klanten die bij Den Ouden Tanktransport goed worden verzorgd. Tevreden medewerkers zijn net zo belangrijk. Een van de mensen die daaraan bijdraagt is HR-medewerker Antoinette Bouter. Zij zorgt ervoor dat het de chauffeurs, planners, medewerkers in de garage en in de administratie, bij elkaar zo’n 110 man, aan niets ontbreekt. Er staan geen verkopers op de loonlijst, want het werk ‘rolt gewoon binnen’. Dat komt mede doordat de bestuurders van de trucks niet alleen chauffeur, maar ook ambassadeur zijn. Jan: “Eigenlijk zijn onze chauffeurs onze verkopers. Door goed werk af te leveren, vormen zij het visitekaartje voor het bedrijf.”

Tweede huis

Lange ritten en veel van huis, dan zou je zeggen dat de chauffeurs zo nu en dan wel aan vakantie toe zijn. Toch moeten ze de mannen bijna dwingen hun vrije dagen op te nemen. En als ze dat dan doen, zouden ze hun wagen het liefst meenemen op vakantie. Jan: “Chauffeurs nemen heel weinig vrij, omdat er dan een andere chauffeur op hun truck zit.” Dat klinkt misschien vreemd, maar het is eigenlijk heel logisch. Antoinette: “De truck vormt vijf dagen per week hun huis. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als een ander in mijn bed ligt.”

‘LAHRS is heel gebruiksvriendelijk’

Den Ouden Tanktransport maakt gebruik van LAHRS, de online salaris- en HRM-Applicatie van Lansigt. Antoinette: “LAHRS is heel gebruiksvriendelijk, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt: meldingen bij aflopende contracten of jubilea, maar ook het noteren van opleidingen of registreren van verzuim.” Bij Den Ouden Tanktransport gebruiken ze LAHRS vooral voor de loonadministratie. Er zijn drie varianten van LAHRS: Zelf, Samen of Overdragen. De benamingen geven het verschil al aan: doe je de loonadministratie volledig zelf, samen met een vast contactpersoon bij Lansigt of besteed je helemaal aan Lansigt uit? Antoinette: “Wij gebruiken Samen en dat werkt heel fijn, omdat de gegevens die ik invoer dan dubbel worden gecheckt door een medewerker van Lansigt.”

Lees het interview in de Sigt

30 november 2018
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld