Jacob van Beek, sales director bij Esbro, zorgt dat elke week 11 miljoen kipproducten met de vrachtwagen mee kunnen. De logistiek moet perfect in orde zijn, want “wat vandaag geslacht wordt, gaat vandaag de deur uit.”

Jacob van Beek is al lang werkzaam in de pluimveesector. Hij kent het proces van ei tot kipfilet. Hij coördineert in zijn functie als sales director bij Esbro waar de eieren vandaan komen en waar ze worden ingelegd en uitkomen. Daarna brengt Esbro de kuikens naar de boerderij en wanneer ze volgroeid zijn worden ze naar de pluimveeslachterij in Wehl gebracht. Esbro verwerkt ongeveer 250.000 kippen per dag. Jacob: “Als moderne pluimvee­slachterij zijn we ons bewust van onze rol in de omgeving. Voor ons betekent ‘modern slachten’ meer dan produceren met maximale efficiency. Gedurende het hele proces houden we rekening met andere factoren zoals dierenwelzijn, kwaliteit en hygiëne. Als het vlees meerdere keren is gekeurd, gesneden en geregistreerd gaan de producten naar onze klanten.”

Zusterbedrijf GroenlandKip ontvangt 200 tot 220 duizend verpakkingen per week, ongeveer een kwart van Esbro’s totale productie. “Groenland­Kip en Esbro werken nauw samen als GroenlandGroup,” legt Jacob uit. “Esbro levert bulkverpakkingen voor bijvoor­beeld groothandels en de verwerkende industrie. Ook is Esbro verantwoordelijk voor het hele proces dat daaraan vooraf gaat. GroenlandKip is de logistieke dienstverlener voor de retail en doet de afwerking van de producten zoals het marineren en verpakken in consumenten­eenheden.”

Flexibele schil

Esbro heeft een bijzonder samen­gesteld personeelsbestand: 70 procent van de medewerkers is uitzendkracht. Die zijn nodig om efficiënt met de hoeveelheid producten en de korte productietijd om te gaan. “Elke shift zijn dat 300 uitzendkrachten,” vertelt Jacob. Daarom heeft Esbro een uitzendbureau ‘in huis’ zitten. “Wij bepalen wat we produceren, hoe laat we produceren en hoeveel we produceren. Het uitzend­bureau selecteert op basis hiervan de juiste bezetting.” De uitzendkrachten zijn met name arbeidsmigranten, onder andere Polen, Roemenen en Bulgaren. De samen­stelling is wel veranderd in de afgelopen tijd. Jacob: “Het is niet meer zo makkelijk als vroeger om kwalitatief goed personeel te vinden. Tien jaar geleden kwamen veel van onze medewerkers uit Polen, maar nu is de economie en het onderwijs daar beter, dus keren mensen terug en is er minder belangstelling.” Om goede mensen te behouden, streeft Esbro ernaar meer mensen zelf in dienst te nemen. “We willen naar een verhouding van 60-40 of misschien zelfs 50-50.”

Die grote flexibele schil maakt het bedrijf flexibel, maar ook kwetsbaar. “Als er last-minute mensen uitvallen, hebben we wel wat speling, maar het is een flinke logistieke operatie.”
Op de personeelsadministratie hebben ze het, sinds ze met LAHRS (online webapplicatie voor personeels- en salarisadministratie, red.) werken, wel makkelijker gekregen. “Waar we eerder vakantiedagen en gewerkte uren allemaal met de hand moesten invoeren, is dat nu allemaal perfect digitaal geregeld. Dat scheelt tijd.”

Gemak en gezond

De logistiek binnen het bedrijf zit duide­lijk strak in elkaar. “Ook in verhouding tot de concurrenten,” verzekert Jacob. “Het zorgt dat Esbro zich kan voorstaan op kwaliteit, betrouwbaarheid en just-in-timebezorgingen.” Is er nog verdere verbetering mogelijk? “Eigenlijk moet ik natuurlijk zeggen dat we het al optimaal hebben ingedeeld, dan heb ik mijn werk goed gedaan,” lacht de sales director. “Maar het kan altijd beter. Het is een hele snelle markt waarin je moet blijven innoveren om de concurrentie voor te blijven. Als de concurrentie eenmaal voorbij komt, is het klaar.”

Ook maatschappelijke trends als vega en vegan vormen een uitdaging voor de branche. Jacob ligt er echter niet wakker van. “Ik zie nog steeds mogelijk­heden. De consument wil bijvoorbeeld steeds meer snel en makkelijk eten, maar wel gezond. Daar kunnen wij op inspelen met stoom­maaltijden, kip­blokjes, en kipproducten in kant-en-klaarmaaltijden.” Gemak is ook belang­rijk voor de restaurants en cateraars die Esbro bedient. “We proberen het product zó ver klaar te maken, dat de kok het gemakkelijk heeft, maar er nog wel zijn eigen gerecht van kan maken.” Een voorbeeld is de ‘spatchcock chicken’, een hele kip die zo is uitgesneden dat hij gemakkelijk in de oven kan. “Die spatchcock bestaat al 15 jaar, maar je ziet dat hij in Nederland nu pas echt aanslaat,” vertelt Jacob enthousiast. “Hij is vrij duur, maar het scheelt uren bereidingstijd en dat is voor de kok belangrijker dan de prijs.”

Export

Waar liggen de andere kansen voor Esbro? Jacob kijkt daarvoor graag over de grens. “Ik heb me vastgebeten in de export. In China zie ik veel kansen.” Dit land verraste Jacob tijdens een zaken­reis. Ze blijken er op sommige gebieden veel verder te zijn dan hier in Neder­land. Neem 'skin-verpakken', waarbij een product vacuüm wordt getrokken en een soort 'tweede huid’ krijgt. In Nederland is dat nu een beetje in opkomst, maar daar is het al heel normaal. “Zij verpakken er al hele maaltijden in. Het kost minder materiaal en ziet er een stuk aantrekkelijker uit.” Jacob grijnst breed. “Ik zie het daar wel zitten.”

Topcontroleur

Lansigt startte als accountant van GroenlandKip te Bodegraven. Inmiddels is de dienstverlening meegegroeid met de ontwikkelingen van het bedrijf. Het concern is regelmatig op overnamepad en Lansigt voorziet het hierbij van vakkundig advies, zodat de fiscale en administratieve processen worden gestroomlijnd. Sinds de overname van Esbro is accountant Alberdien van Dalen MSc RA dan ook regelmatig te vinden in Wehl. Zij geeft bij de accountantscontrole in het bijzonder aandacht aan specifieke zaken binnen de branche, zoals de controle van de in- en uitgaande kilobeweging en van emballage.

29 november 2019
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld, Magazine Sigt