Algemeen directeur Sjacco Nel lacht en krabt zich achter de oren. Is zijn bedrijf Market Food Group een bakkerij, distributeur of salesbedrijf? “Als ik moet kiezen, kies ik voor de bakkerij. Maar eigenlijk zijn we een formulehuis, een combinatie van private label, eigen formule en groothandel. Het is juist die combinatie die ons sterk maakt.”

Sjacco Nel vond al vroeg zijn plek op de markt. “Toen ik op mijn veertiende wat extra’s wilde verdienen, had ik als Spakenburgse tiener twee keuzes: vis of brood. Ik koos voor brood.” Tijdens zijn studententijd bleef hij op de markt staan en zijn afstudeeropdracht was bij Bakkerij ’t Stoepje. Vanaf 2006, toen het bedrijf via een management buy-out in handen kwam van het zittende management, vervulde hij de functie van financieel directeur. In 2017 werd hij algemeen directeur van het nieuwe Market Food Group.

Zijn jonge passie voor het marktwezen past bij het bedrijf. Ook oprichter Jan de Graaf stond als scholier al op de markt met een broodkraam. In 1979 kreeg hij de kans een lokale bakkerswinkel over te nemen, die in de volksmond ’t Stoepje werd genoemd. Hij behield die naam en ging zijn producten uit eigen bakkerij verkopen op de markt. Dat sloeg aan. Al snel wilden ook andere markt­ondernemers zijn producten verkopen. Zo ontstond als vanzelf de franchiseformule die nu door het hele land verspreid zit. “Er is heel actief naar groei gezocht. Als een markt niet genoeg potentieel had, zochten we een andere. Die drive zit nog steeds in het bedrijf.”

’t Stoepje 2.0

Volgens Sjacco dankt ’t Stoepje en Market Food Group hun succes aan de innovativiteit van de onderneming. Dat is opvallend voor een bedrijf dat werkt met allemaal zelf­standige ondernemers, die allemaal zelf mogen bepalen of ze meedoen met een nieuw idee. Sjacco vertelt over de aanpak bij de overgang naar ’t Stoepje 2.0. “Het was tijd om de uitstraling aan te passen. Onze wagens waren knalgeel, opvallend en herkenbaar, maar niet meer passend in deze tijd en bij de kwaliteit die onze producten moeten uitstralen. We wilden over naar een ambachtelijke en authentieke uitstraling.”

In december 2017 presenteerde ’t Stoepje de eerste marktwagen in de nieuwe stijl. “Daar maakten we een moment van om de stijl concreet te maken. Wij zien het omdat we er in geloven, de ondernemers geloven het omdat ze het zien.” Toch waren veel van de reacties nog niet heel enthousiast. “Ze waren bang herkenbaar­heid te verliezen of vonden dat die wagen niet bij hen paste.”

Na een half jaar presenteerde ’t Stoepje een tweede wagen. Hij had dezelfde look en feel, maar een heel andere opzet. “Elke markt­wagen is namelijk anders: de grootte, de inrichting, alles is op maat voor een specifieke ondernemer. Deze tweede wagen liet zien dat die variatie ook in de nieuwe stijl mogelijk is. Nu waren de reacties wel enthousiast.” Inmiddels was de kleur ook geen probleem meer. “Ondernemers hadden positieve reacties gekregen van klanten op onze nieuwe, zwarte kratten. En als ze zien dat iets werkt, zijn ze snel om.” Inmiddels zijn zestig ondernemers overgestapt.

Blijven innoveren

Market Food Group blijft op alle vlakken innoveren: behalve op uitstraling ook op formule- en productniveau. Met de nieuwe formule ‘Le Perron’, een ambulante biologische brood- en banketbakker, won het bedrijf in 2010 de ING Innovatieprijs. Het assortiment van ’t Stoepje wordt constant vernieuwd. “Je moet telkens met nieuwe dingen komen om mensen naar de markt te trekken,” zegt Sjacco. “Maar of iets werkt, dat weet je pas als je het uitrolt.”

Zo introduceerde ’t Stoepje afgelopen zomer het nieuwe bolletje ‘Slankelijntje’, een vegan bolletje met slechts 2 gram koolhydraten en veel vezels en eiwitten. De markt ontplofte. “Het werd onverwacht opgepakt door mensen die het ketodieet volgen. Dat blijkt een heel actieve community en die was laaiend enthousiast. Ze kwamen naar de kraam voor soms wel dertig stuks. Het waren bovendien vaak nieuwe klanten, die er nog wat anders bijkochten, want ‘hun man deed niet mee aan het dieet’.” De markt­ondernemers lichtten ’t Stoepje in en de productie werd opgeschroefd. Binnen drie weken was de omzet van het Slankelijntje drie keer zo hoog als die van het daarvoor best verkochte product.

Kracht in de combinatie

Market Food Group blijkt moeilijk in een hokje te stoppen. Het is een formulehuis, een combinatie van private label, eigen formule en groothandel. Als ik moet kiezen tussen een bakkerij, logistiek en sales, dan kies ik toch voor de bakkerij. “Daar ligt onze grootste kracht,” denkt Sjacco. “Nergens anders kun je om 16.00 uur bestellen en de volgende dag zo’n grote variatie aan producten geleverd krijgen. Daarvoor is een goede productie en logistiek nodig. En voor de verkoop doen we elke dag letterlijk marktonderzoek in heel Nederland.”

Als formulehuis heeft het bedrijf nauwelijks concurrentie op de markt, maar lui wordt Sjacco er niet van. “Onze ondernemers houden ons scherp. Voor ons is één mislukt kratje op het totaalvolume van dag natuurlijk een hele goede score, maar voor een ondernemer is dat ene kratje een groot probleem. Alles moet dus perfect gaan, het is elke dag topsport.”

Menno Hoogduin RA

Sinds boekjaar 2016 controleert Lansigt de jaarrekening van de Market Food Group en adviseert op het gebied van HR. Voor relatiebeheerder Menno Hoogduin was het een van zijn eerste nieuwe dossiers bij Lansigt.

“Dat was spannend, want ik kwam van een ander kantoor en moest mij de werkwijze van Lansigt nog eigen maken. Maar het was ook erg leuk om diep in het bedrijf te duiken. Sjacco is een gedreven ondernemer die van afspraak naar afspraak gaat. Soms krijg ik zelfs nog e-mails om half twee ’s nachts.” Er is in de afgelopen vijf jaar veel gebeurd. “Een herstructurering van bv’s, de instap van een extra investeerder en aandelen­­wisselingen volgden elkaar op. Dat zijn leuke vraagstukken om als accountant mee bezig te zijn.”

Lees hier het volledige magazine Sigt.

28 april 2021
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld, Magazine Sigt