De tijd  dat advocaten in een ivoren toren op klanten konden wachten, is voorbij. Dat is de stellige overtuiging van Margreet Bos, advocaat-partner bij advocatenkantoor Van Riessen Advocaten in Gouda.

‘Advocaten zijn tegenwoordig een van de vele adviseurs,’ zegt Margreet. ‘Daarom moeten we meer laten zien welke toegevoegde waarde we voor bedrijven en ondernemers hebben. Het kantoor an sich wordt minder belangrijk, het draait steeds meer om het persoonlijk contact. Voelt het goed? Word ik snel geholpen of teruggebeld als de contactpersoon in gesprek is? Daar moet ook de advocatuur op inspelen.’

Groeien door kennissessies

Een van de zaken die volgens Margreet bij de huidige economie past is kennis delen. Daarom begonnen zij en haar collega’s met kennissessies. ‘Daarin geven we klanten een stuk van onze know how mee. Praktische informatie waar ze echt wat mee kunnen. Iets weggeven zonder reclame te maken.’

De eerste sessie over de nieuwe wet Werk en zekerheid sloeg zo aan dat Margreet en haar collega’s deze uiteindelijk vier keer hebben gegeven. Een tweede sessie over de nieuwe privacyregels die volgend jaar gaan gelden, zat met ruim zeventig deelnemers ook helemaal vol.  ‘We zijn nu bezig met de voorbereiding van de kennissessie “Disfunctioneren: verbeteren of ontslag?” die gepland is op 15 maart 2018.’ Het gevolg van de actieve benadering is dat het kantoor van Margreet de afgelopen periode is gegroeid in een krimpende markt.

Benaderbaar

‘We winnen het van grotere kantoren op benaderbaarheid,’ zegt Margreet. ‘We zijn laagdrempelig, kunnen snel schakelen en hebben een no-nonsens aanpak. Bij ons geen wollige uiteenzetting van zeven pagina’s. We schrijven liever een helder stappenplan dat de procedure inzichtelijk maakt en dat ook goed aangeeft wat de klant daarmee te winnen heeft.’

Iets dat ze herkent in Lansigt. ‘Ook zij denken goed mee met de klant, bijvoorbeeld met het proactief interpreteren van de cijfers. Natuurlijk moet je dat als ondernemer zelf ook, maar het is fijn als je accountant meekijkt en op bepaalde zaken wijst. Zijn de resultaten minder, dan kijken ze ook hoe dat komt. Ze maken cijfers inzichtelijk en helpen je daarop te sturen. Dat geeft een enorme meerwaarde.’

7 december 2017
Geplaatst in: Lansigt, Klant in beeld