Zaken doen op gevoel, de emotie. Mark Hogenelst kent het maar probeert er verre van te blijven. ‘Natuurlijk moet je een goed gevoel hebben bij je werk,’ zegt hij, ‘maar als het aankomt op zakelijke beslissingen, probeer ik de emotie uit te schakelen.’ Zo stelde hij alle mogelijke what-if-scenario’s op toen hij in 2014 zijn kappersformule Club Kappers liet fuseren met BrainWash. ‘Dat was uiteindelijk mijn zakelijke redding.’

In 1991 begon Mark met zijn toenmalige vriendin Natascha Marna Kappers. Zij bouwen dat uit tot een keten van dertig winkels. In 2008 begon Mark met Ivo Priem, commercieel directeur van L’Oreal, Club Kappers; een prijsvechter op haarkleuring. ‘In zes jaar tijd wisten we die keten uit te bouwen naar zestig filialen. In 2014 fuseerden we met BrainWash. Met in totaal 280 filialen werd dat de grootste keten van Nederland.’

Marks verwachting was de formule ook internationaal te kunnen uitbouwen. ‘Het liep anders. Ik ben een jaar DGA geweest, maar kon mijn ambities er uiteindelijk niet kwijt. Ik was vanuit mijn eerdere formules gewend zelf of met zijn tweeën de beslissingen te nemen. Nu had ik met vier partijen te maken, en dat werkte niet voor mij. Dus besloot ik ermee te stoppen en mezelf uit te laten kopen.’

Die beslissing had Mark vooraf ingecalculeerd. ‘Dat was mijn redding,’ zegt hij nu. ‘Samen met Frank van Hoepen van Lansigt had ik vooraf alle mogelijke “what ifs” doorgenomen. Elk scenario van wat er zou kunnen gebeuren en hoe in die situatie te handelen had ik van tevoren vastgelegd. Dus toen ik vastliep in mijn werk kon ik vrij gemakkelijk de beslissing nemen om ermee op te houden.’

Met die stap werd Mark financieel onafhankelijk. Maar om op zijn 50ste met pensioen te gaan, dat zag hij niet zitten. Hij startte met een nieuwe kappersformule, Hair App, waarmee hij nu negen filialen heeft. Sturen op cijfers is een belangrijk aspect bij de nieuwe formule. ‘We houden het klantengebruik en -verbruik bij. Bij gebruik groei je, bij verbruik sta je stil of loop je achteruit. Per medewerker kijken we daarom hoeveel klanten er terugkomen. Een kapster waarvoor klanten terugkomen is dubbel en dwars haar geld waard. ’

Nog altijd sleutelt Mark aan de ultieme kappersformule. ‘Het moet een formule zijn waarmee je in staat bent om snel rendement te maken met weinig investering. Binnen de kappersbranche zijn de marges klein. Naast de loonkosten en huisvesting vormt de inkoop van haarverzorgingsproducten als kleuring, permanentvloeistof en dergelijke een grote kostenpost. Ik broed nu op een formule waarbij je die laatste post wegsnijdt. Enkel knippen dus. Ik ben er nog niet uit maar het blijft me bezighouden.’

Webiste: www.hairapp.nl

Lees het artikel in de Sigt

1 december 2016
Geplaatst in: Klant in beeld