Eind 2007 kocht Michel Krechting de zieltogende fabrikant van fietskinderzitjes, GMG. Een jaar later introduceerde hij de innovatieve kinderzitjes Yepp. Daarmee bouwde hij het bedrijf uit tot marktleider in onder meer de Benelux en Denemarken. Dit jaar verkocht hij zijn onderneming aan het Zweedse Thule.

Van origine is Michel industrieel ontwerper. Een ondernemende geest heeft hij altijd gehad en het eens-begin-ik-iets-voor-mezelf-gevoel was hem ook niet vreemd. Toch duurde het tot zijn 55ste voordat hij daar echt werk van maakte.

Van scratch af aan beginnen wilde hij niet. Dus keek hij om zich heen voor andere opties. Als industrieel ontwerper was hij begin jaren tachtig nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van eerste fietszitjes voor de firma Dremefa in Doesburg. Zij brachten onder meer een autostoeltje op de markt onder de naam Bobob. Een fietsstoeltje lag in het verlengde. Dat werd Bobike waarmee het bedrijf al snel marktleider werd. ‘Alleen bleef Bobike in mijn ogen stilstaan. Ik bedacht een plan om het bedrijf te revitaliseren, maar de eigenaren zagen het toen niet zitten. Dus zei ik: “dan ga ik ermee naar de concurrent”.’

De Gebroeders Melkert in Gouda, GMG, produceerde al sinds 1934 kinderzitjes. Ook dat bedrijf dreigde de concurrentiestrijd te verliezen. Uiteindelijk kocht hij de onderneming. Hij sloot de eigen productiefaciliteit van GMG en hevelde het marketing- & saleskantoor over naar Haarlem en later Zwanenburg. ‘Wat ik toen vooral kocht was de naamsbekendheid, de distributie en toegang tot de tweewielerbranche.’

Michel ging samen met Peter van der Veer Designers de uitdaging aan om binnen een jaar een nieuw fietskinderzitje te introduceren. ‘We moesten een totale omslag voor GMG realiseren om de marktpositie terug te winnen. In nog geen twaalf maanden wisten we een totaal nieuw zitje te ontwikkelen dat we in januari 2009 op de Fietsvak, de nationale vakbeurs voor de fietsbranche, onder de naam Yepp introduceerden.’

Dat Yepp een internationaal succes werd, mag duidelijk zijn. Toch zijn er momenten geweest waarop het ook negatief had kunnen uitpakken. ‘Eind 2010 bijvoorbeeld toen we financiering nodig hadden om onze groeidoelstellingen te realiseren. Geen bank die daar toen aan wilde. Daarop kwamen we in een alternatief financieringstraject terecht van “friends/family/fools”. Was dat niet gelukt dan weet ik niet of Yepp het succes geworden was dat het nu is.’
Bij de start van zijn onderneming wist Michel al dat hij het ooit weer zou verkopen. Het kwam vorig jaar in beeld toen hij wat gezondheidsproblemen kreeg. ‘Via Lansigt kwam ik in contact met Iris Corporate Finance waarmee ik gelijk de juiste klik voelde. Niet alleen in zakelijk opzicht maar ook in de persoonlijke betrokkenheid waarbij goed gekeken werd hoe ik het wilde inrichten.’

Zes à zeven partijen toonden interesse. Uiteindelijk bood het Zweedse outdoormerk Thule de beste condities. Zij kregen onder geheimhouding de prototypes van de tweede generatie kinderzitjes te zien, de Yepp Nexxt. Die paste precies bij wat Thule voor ogen had met hun eigen toekomstig productportfolio. Wel is Thule een beursgenoteerde onderneming. Dat betekent dat zij bij overnames heel veel protocollen en procedures in acht moet nemen zoals een gedegen onderzoek naar de over te nemen onderneming. ‘Dat leverde aan mijn kant soms zoveel hoofdbrekens op dat ik op enig moment zei: “laten we de verkoop maar een jaartje uitstellen”. Ook dat heeft Iris CF goed weten te faciliteren,’ besluit Michel.

Lees het artikel in de Sigt

1 december 2016
Geplaatst in: Klant in beeld