Veel bedrijven worstelen met de bedrijfsvoering door de coronacrisis. De kasstroom is daarbij vaak het eerste probleem: inkomsten vallen (gedeeltelijk) weg, terwijl de vaste lasten blijven. Moet je andere services bieden? Meer producten? En: hoe snijd je voldoende in de kosten zonder daar in de toekomst last van te hebben?

“Je moet eigenlijk je bedrijf opnieuw uitvinden,” zegt Jan van Ginkel, partner bij Lansigt. “Wat is in coronatijd jouw businessmodel? Wat is jouw positie in de productieketen en wat onderscheidt jou nog van je concurrenten? Dat moet je in beeld hebben.”

Scenario’s

Ondernemen is vooruit kijken, zeker in tijden van crisis. Ondernemers hebben een plan nodig. Maar hoe maak je een plan als alles elke minuut lijkt te kunnen veranderen? “Maak een aantal scenario’s,” adviseert Jan. “Breng eerst in beeld wat er gebeurt met je bedrijf in een goed, gemiddeld en slecht scenario als je niets verandert aan de werkzaamheden.”

Stel jezelf vragen: wat als de deuren een tijd gesloten moeten blijven - heb je daar reserves voor? Wat als je gedeeltelijk open mag - hoe ga je daarmee om? En wat als je morgen weer open kan, ben je daar klaar voor?

Draaien aan de knoppen

De volgende stap is kijken aan welke knoppen je kunt draaien om jouw bedrijf zo goed mogelijk door de verschillende scenario’s te loodsen. “Wees hierbij nauwkeurig. Banken hebben nu bijvoorbeeld regelingen dat je de aflossing van een lening kan uitstellen, maar dat is een tijdelijke oplossing. Hoe lang kun je jouw betalingen uitstellen? En hoe zorg je dat je straks wel kunt betalen?”

De ‘knoppen’ van jouw bedrijf zijn de plekken waar je kosten kunt besparen of uitgaven kunt verminderen. Denk aan een personeelsstop, geen externe trainingen, het stilleggen van marketing, het verminderen van schoonmaak in lege kantoren, het schorsen van leaseauto’s, het stopzetten van operationele kosten, zoals abonnementen, de waterkoeler of bloemen. Ook kun je met kleinere voorraden of regelingen van de overheid jouw kasstromen op gang houden.

In gesprek

Een andere belangrijke stap is in gesprek gaan met klanten en leveranciers. Wat kunnen jullie voor elkaar betekenen in betalingsregelingen of samenwerkingen? Denk aan korter en sneller factureren of juist betalingsuitstel van een levering. “Denk na over jouw positie in de toeleveringsketen. Waar in de keten zit de ruimte om de kasstromen op gang te houden? Dat kan natuurlijk ook bij jou zijn.”

Ga ook het gesprek aan met banken en aandeelhouders. Bespreek met de bank aanpassingen in bestaande financiering en eventueel het aantrekken van noodkrediet. Afhankelijk van het type bedrijf kun je aandeelhouders vragen om extra (tijdelijke) inbreng via bijvoorbeeld eigen vermogen of aandeelhoudersleningen.

Bezinning tot in de kern

Jan dringt erop aan dat ondernemers hun bedrijf tot in de core business evalueren. “Deze crisis is een kans om kritisch naar je bedrijf te kijken. Wees niet bang om te veranderen. Misschien werkt jouw nieuwe bedrijfsinrichting wel beter dan de ‘gewone gang van zaken’.”

Durf ook pijnlijke keuzes te maken. "Welke onderdelen van je bedrijf wil je echt doorzetten, waar haal jij je winst uit? Probeer niet met overheidsregelingen een bedrijfstak overeind te houden die toch al niet goed liep.”

Jan is ervan overtuigd dat ‘de echte ondernemers’ sterker uit de crisis komen. “Als jij je drie maanden geleden kon onderscheiden, kan je dat nu ook.”

Je vergroot natuurlijk liever je inkomsten dan dat je elke cent moet omdraaien of moet snijden in je uitgaven. Volgende keer bespreken we hoe je dat in crisistijd voor elkaar krijgt.

29 april 2020
Geplaatst in: Nieuws, Blogs