Jarenlang heb ik onder het schrikbewind van een narcistisch leidinggevende moeten werken. Een man die duidelijk wist wat hij wilde, maar voor dit doel over lijken ging. En – het zal geen verrassing zijn –  dit doel was vooral eigen eer en glorie. Toen deze directeur uiteindelijk met een flinke zak geld de deur werd gewezen, kregen wij een vervanger. Een erg vriendelijke, lieve kerel. De knuffelberen van mijn  dochters waren er niets bij. Maar al snel werd duidelijk dat hij iets miste: visie. Waar wilde hij heen met het bedrijf? Durfde hij ook moeilijke beslissingen te nemen? Een keer met de vuist op tafel te slaan misschien?

Het bedrijf ging failliet. Ten onder aan eerst een verkeerde en vervolgens aan een gebrek aan visie. Waar moet een visie dan wél aan voldoen? Drie gedachten:

1) Hoger doel

Laat ik beginnen met een persoonlijke noodkreet: laat je visie niet leiden door de drijfveer om zoveel mogelijk geld te verdienen. De enige die hier namelijk warm voor loopt, ben je zelf. Het interesseert je medewerker geen moer in welke dure auto je nu weer rijdt. Ja, winst is belangrijk om te overleven, maar, zoals Ken Blanchard het eens zei: “Winst is het applaus dat je krijgt voor de service die je verleent aan je medewerkers en je klanten.” Wat dit hogere doel dan wel kan zijn? Ontdek het antwoord in jezelf. Wat is je passie? Waar wil jij verschil in maken? Wat is het waarom van jouw bedrijf? Waar kom jij je bed voor uit?

2) Begin met de status quo

De ‘I have a dream’-speech van Martin Luther King jr. kennen we allemaal. Maar Kings beweging begon niet met deze legendarische toespraak. Jaren daarvoor wijdde hij al zijn tijd en energie aan het iedereen laten zien wat de huidige situatie van de zwarte bevolking was. Een stip aan de horizon heeft pas zin als je weet waar je nu staat. Creëer een gevoel van urgentie waarom de status quo niet volstaat. Enkele voorbeelden:

Producten die wij verkopen, mogen niet langer door slavenhanden zijn gemaakt. Diensten die wij verlenen, mogen niet langer alleen leuk zijn voor onze omzet, maar moeten van echte meerwaarde zijn voor onze klant. Klanten mogen niet langer worden gezien als een lopende portemonnee, maar als waardevolle mensen die waardevolle service verdienen.

3) Schets een uitdagende en realistische droom

Laat je medewerkers het toekomstbeeld zien van hoe jij het voor ogen hebt. Deel jouw visie. Niet met saaie powerpoints, maar met gepassioneerde verhalen. Neem anderen bij de hand. Maar laat je niet t tegenhouden door hen die niet meewillen. Daar is je droom te mooi voor!

Henk Jan Kamsteeg is auteur van diverse boeken, zoals ‘Dienend Leiderschap’, ‘De kracht van het compliment’ en ‘Pure Winst’. Hij geeft trainingen in leiderschap en storytelling.

www.hjkamsteeg.nl

Sigt lezen

18 juli 2018
Geplaatst in: Nieuws