De zaken gaan goed en uw bedrijf groeit. Voor veel ondernemers betekent dat ook meer mensen in dienst nemen. Naarmate het aantal medewerkers toeneemt, krijgt u er als ondernemer een heuse taak bij: het managen van personeel. En dat is een vak apart. Heeft u ook wel eens het gevoel dat u politieagent aan het spelen bent? Dat is niet nodig. Met de juiste aanpak maakt u het uzelf én uw medewerkers een stuk gemakkelijker.

Als HR adviseur hoor ik ondernemers nogal eens zeggen dat hun personeel niet doet wat er van hen verwacht wordt. Of ze zouden graag meer grip hebben op het (te) hoge ziekteverzuim. Wat nu? Heel simpel: terug naar de basis. Welke verwachtingen heeft u van uw medewerkers? En heeft u deze ook goed gecommuniceerd? Dénkt u dat uw mensen weten wat er van ze verwacht wordt of weet u het zeker?

Al deze vragen, ze lijken een schot voor open doel. Toch blijkt in de praktijk dat er wel degelijk veel onduidelijkheid is over de onderlinge verwachtingen. De oplossing schuilt in het met elkaar in gesprek gaan én blijven. Spiegelen dus. In zo’n gesprek stem je de verwachtingen met elkaar af en stel je gezamenlijk prioriteiten. Dat schept niet alleen duidelijkheid, het zorgt er ook voor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het werk dat gedaan moet worden. Door uw medewerkers hierin specifieke werkzaamheden en verantwoordelijkheden te geven, ontstaat ‘eigenaarschap’. Dat werkt positief én constructief! Leg de afspraken die u maakt met uw medewerkers ook vast op papier - dan kan er geen misverstand over bestaan.

In gesprek gaan over verwachtingen heeft nog een ander positief effect: het helpt om signalen op te vangen bij uw medewerkers. Zit iemand nog op de juiste plek? Wat drijft deze persoon? Zit hij of zij goed in zijn vel? Is er voldoende balans tussen werk en privé? Door dit soort thema’s bespreekbaar te maken, kunt u tijdig anticiperen op zaken die spelen bij uw medewerkers.

De Britse ondernemer Richard Branson zei ooit treffend: “Mensen zijn de kern van succesvol zaken doen. Geef ze de vrijheid zich te ontwikkelen, zodat ze ergens anders kunnen gaan werken. Maar behandel ze zo goed, dat ze nergens anders willen werken.” Dit vergt wel inspanning van u als manager: gesprekken voeren, door durven vragen, oog houden voor uw medewerkers, mensen blijven inspireren. Kunt u daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met de HR adviseurs van Lansigt. Marjolein, Daphne en Annerieke geven antwoord op uw vragen, denken met u mee, ondersteunen u bij het voeren van gesprekken en helpen u spiegelen. Want met goed personeelsbeleid brengt u uw hele bedrijf een stap verder.

Annerieke Pastoor
Teammanager HR en Loon

T: 0172-750150
E: Annerieke.Pastoor@lansigt.nl

1 juni 2016
Geplaatst in: Blogs