Voor wie het nieuws een beetje volgt, zal het geen verrassing meer zijn: de schaarste op de arbeidsmarkt neemt (nog steeds) toe. Vooral binnen de technische sector zijn goede werknemers (machinemonteurs, elektriciens, timmerlieden, enzovoorts) dun gezaaid, maar ook assemblagemedewerkers en transportplanners worden maar moeilijk gevonden.

Als werkgever heb je dan te maken met een lastige situatie: je kunt het probleem tenslotte niet eenvoudig oplossen. Twee zaken zijn dan echter van groot belang: het behouden van bestaand personeel én het vinden van creatieve manieren om nieuw personeel te werven. Maar hoe? Annerieke Pastoor, partner bij Lansigt en directeur van LAHRS (Loon Advies en HR Solutions) geeft tips.

Bedenk wat je USP’s zijn

Als het gaat om het werven van nieuw personeel, is het volgens Annerieke ten eerste zaak dat je als bedrijf bedenkt wat nou je USP’s (Unique Selling Points) zijn. Welke cultuur heerst er binnen jouw bedrijf, waar ben je goed in, etcetera.

Annerieke: “Het gaat dan met name om het AIDA-model. Dus: wie ben je als werkgever (Awareness), waarom moeten mensen bij jou willen werken (Interest), wat zijn de mogelijkheden binnen je bedrijf (Desire), de sollicitant wil bij jou aan de slag (Action).”

Onderscheid jezelf als werkgever

Daarbij is het van belang dat het verhaal van je bedrijf goed naar voren komt als iemand je website bezoekt. “Een website is soms heel gericht op de klant, maar gaat weinig over wie je bent als werkgever. Daarin kun je jezelf veel meer onderscheiden, door het eigentijdser neer te zetten en de starters op de arbeidsmarkt aan te spreken. Zij hebben tenslotte – in het algemeen – keuze waar ze mogen werken, waarbij de website doorslaggevend kan zijn.” Deze belangrijke aspecten zorgen er niet alleen voor dat jij je als bedrijf goed presenteert. Je haalt er namelijk (automatisch) kandidaten mee binnen die ook daadwerkelijk bij je bedrijf passen.

Bovendien is het van belang dat de werknemer zich kan identificeren met het hogere doel van de organisatie, aldus Annerieke. Een goede advertentie/vacaturetekst is dan ook niet geheel onbelangrijk. Om tot een goede tekst te komen, kun je jezelf tal van vragen stellen. Dat kan gaan van ‘welke competenties’ tot aan ‘werkervaring’ en van ‘profilering organisatie’ tot aan ‘hoeveel taalkennis’. Het HR-team van Lansigt kan je daarbij helpen.

Intern opvolgen wat je communiceert

Natuurlijk eindigt het daar niet. Je kan namelijk nog zulke mooie praatjes op je website hebben, als de sollicitant er al tijdens het sollicitatiegesprek – of in zijn/haar proeftijd – achter komt dat daar niets van klopt, dan heb je er als werkgever nog niets aan. “Zorg er dan ook voor dat je het ook intern opvolgt wat je extern communiceert.”

Wees creatief in je zoektocht

Maar goed, voordat het überhaupt tot een sollicitatiegesprek komt, moet je eerst kandidaten vinden. Met alleen LinkedIn en een willekeurige vacaturebank kom je er vaak niet meer – helaas. Creativiteit is daarbij van groot belang, zegt Annerieke. Met andere woorden: ben je op zoek naar stagiaires of specifiek naar starters? “Dan kun je scholen bezoeken. Oók als je bijvoorbeeld op zoek bent naar mensen die beschikken over een speciaal ‘papiertje’ – dan ga je gewoon naar de plek waar deze examens gehouden worden. Zo heb ik bij een vorige baan wel eens bij een school gestaan met helium-ballonnen met de naam van mijn werkgever erop.”

Communiceren om te behouden

Heb je eenmaal die begeerde werknemer binnen gehaald? Dan is het zaak hem of haar te behouden. Het sleutelwoord daarbij is ‘communicatie’. “Weet waar de behoeften van je mensen liggen. Dat gaat verder dan alleen een stukje beloning; denk daarbij ook aan een stukje ontwikkeling. Mensen hebben behoefte aan uitdaging, dus denk na over hoe je dát vorm kunt geven. Flexibel werken is belangrijk, er moet aandacht zijn voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, en ga zo maar door.”

In gesprek gaan (en blijven) met je werknemers is dus van groot belang. Annerieke: “Vraag aan ze: ‘Hoe ervaar je het echt?’ Laat ze een cijfer geven, vraag ze wat ze nodig hebben en wat hun ambitie is. En onderneem daarop vervolgens ook actie.

26 juni 2019
Geplaatst in: Nieuws, Blogs, Lansigt