Dat AI de wereld verandert, staat vast. De grote vraag is: hoe ziet die veranderde wereld eruit? Gaat AI 80% van het kantoorwerk overnemen, zoals sommigen beweren? AI-expert Job van den Berg durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken. “Maar het is wel goed om er met het MT over na te denken. Stel dát dat gebeurt: hoe zien onze processen en hoe ziet onze organisatie er dan uit?”

Waar begin ik met de transformatie naar een AI-gecentreerd bedrijf?

"Begin met een gedachte-experiment. Stel jezelf de vraag hoe jouw bedrijf kan groeien met AI zonder nieuwe mensen aan te nemen. Kies daarna een willekeurig bedrijfsproces om mee te starten. Het maakt eigenlijk niet uit waarmee je begint, als je maar begint. Een populaire start is het trainen van AI in het schrijven van concept-mails. Zeker voor bedrijven die elke dag honderden e-mails verwerken, zoals een e-commerce bedrijf, is dit heel nuttig. Een andere veelgebruikte toepassing van AI is het inrichten van een eigen kennisbank. In veel bedrijven gaat dagelijks nogal wat tijd verloren aan het zoeken van dat ene rapport dat ‘ergens in de cloud’ staat of het vinden van de juiste collega om een vraag aan te stellen. Een AI-kennisbank ontsluit alle documentatie met een chatbot die razendsnel antwoord geeft op vragen."

Kan ik dit als bedrijf in eigen beheer bouwen?

“Ik denk zeker dat IT-afdelingen het zelf kunnen, maar de vraag is of je dat moet willen. Het is een beetje vergelijkbaar met een website. Iedereen kan er een bouwen, maar hoe goed wil je hem hebben? Het risico van zelf knutselen is dat je een samenraapsel van losse tools krijgt in plaats van een geïntegreerd systeem.

Het is wel belangrijk dat je een partner kiest die past bij je bedrijf. Besteed het dus uit bij een bedrijf dat de technische kennis heeft en -heel belangrijk- óók je business begrijpt. Om terug te komen op het voorbeeld van de website: als die niet bevalt, is dat vervelend, maar dan zoek je gewoon een nieuwe bouwer. Het heeft geen effect op de organisatiestructuur of de werkzaamheden van je medewerkers. Een AI-systeem grijpt veel dieper in. Daarom is de match essentieel voor het succes.”

Hoe krijg ik mijn medewerkers mee?

“Vraag iedere medewerker om een avondje Netflix om te wisselen voor een avondje AI-tools uitproberen. Laat ze zich verwonderen over de mogelijkheden. Ga vooral niet proberen je medewerkers te overtuigen met argumenten. Ze moeten intrinsiek gemotiveerd zijn om met AI aan de slag te gaan. Daag ze uit om ermee te experimenteren. Automatiseer taken waar niemand energie van krijgt, maar die wel veel tijd kosten. Laat iedereen ervaren welke waarde AI kan toevoegen. Pas als jouw medewerkers AI-gericht zijn, kun je een AI-gecentreerd bedrijf worden.”

Ethische AI

Sinds 2024 is er de AI Act van de Europese Unie. Medewerkers moeten verplicht AI-geletterd zijn en AI-modellen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en waar het voor gebruikt mag worden. Job: “Die geletterdheid is wat mij betreft een wassen neus: als je een keer een cursus hebt gedaan, is het al voldoende voor deze wet. Maar ik vind de ethische component wél belangrijk. Die wordt nog te veel als bijproduct gezien, dat bedrijven hun systeem al hebben ingericht en dan denken ‘dat moet ook nog’. De juridische en ethische kaders zouden inherent moeten zijn aan het gebruik, een doorvlochten onderdeel van het hele proces.”

Job van den Berg is Data- en AI-expert en mede-oprichter van ai.nl en The Automation Group. Zijn nieuwste boek ‘AI Agents. Praktische gids over hoe AI elke kantoorbaan verandert’ geeft voorbeelden en tips hoe je vandaag nog begint met agentic AI, zodat jij de regie houdt en voorop blijft lopen.

info@ai.nl
www.jobvandenberg.ai

1 december 2025
Geplaatst in: Blogs, Magazine Sigt