Van u als werkgever wordt meer verwacht dan alleen goed voor uzelf en uw naasten  zorgen. Uw werknemers en de maatregelen op het werk zijn ook uw verantwoordelijkheid. Maar wat kunt u doen? De algemene maatregelen kunnen immers breed opgevat worden en zijn niet specifiek voor uw situatie geschreven.

Nieuws volgen

Uiteraard is het van belang om op de hoogte te zijn. Volg het nieuws en neem kennis van de meest recente maatregelen. U treft hieronder een aantal suggesties aan waar u het nieuws kunt volgen:

Speciale pagina van Lansigt over verschillende thema’s met betrekking tot corona; FAQ van de Rijksoverheid; Posters van de Rijksoverheid; FAQ van het UWV; Speciale pagina van de Belastingdienst met betrekking tot corona; Speciale pagina van de KVK met betrekking tot corona; Uw branchevereniging; Uw cao-partij.

Maatregelen volgen

Als u het nieuws volgt, volgt u automatisch de meest recente maatregelen. Tot en met 28 april zijn de maatregelen in ieder geval helder:

Ga niet aan het werk als u of één van uw huisgenoten last heeft van klachten die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus; Blijf zoveel mogelijk thuis; Houd 1,5 meter afstand; Was regelmatig uw handen.

Maatregelen toepassen

De maatregelen zijn inmiddels goed bekend. In het dagelijks leven weet u waarschijnlijk al niet meer beter. Maar hoe past u die maatregelen toe op uw werkvloer? De overheid communiceert immers geen pasklare oplossingen voor uw specifieke situatie. Ook wij kunnen u niet altijd het pasklare antwoord geven. Wees creatief in het bedenken van toepassingen van de maatregelen. Om u hierbij richting te geven hebben wij een verzameling van mogelijke toepassingen en oplossingen opgesteld:

Communiceer uw maatregelen helder naar medewerkers en klanten. Gebruik hiervoor uw e-mail(nieuwsbrieven), website, posters (eigen of van de Rijksoverheid) en zet uw medewerkers, bijvoorbeeld een receptioniste, ervoor in om uw klanten te informeren over de maatregelen bij u op de werkvloer; Stel desinfecterende middelen en papieren zakdoekjes beschikbaar; Maak oppervlakken en objecten die vaak aangeraakt worden extra vaak schoon; Zorg ervoor dat zo min mogelijk aanrakingen met oppervlakken en objecten nodig zijn. Houd deuren bijvoorbeeld open; Zorg voor voldoende ruimte om elkaar te passeren, of voor minder personen op dezelfde oppervlakte dan anders. Denk aan een maximum aantal personen en/of éénrichtingsverkeer in uw winkel of magazijn; Spreid medewerkers over werkplekken. U kunt denken aan één medewerker per kamer en lunchpauze houden in meerdere groepen, zodat altijd 1,5 meter aangehouden kan worden; Help thuiswerkers hun thuiswerkplek zo goed mogelijk in te stellen. Niet iedereen heeft de juiste meest ideale middelen tot zijn of haar beschikking en het is niet voor iedereen mogelijk om dit op korte termijn wel te regelen. Gebruik bijvoorbeeld boeken en kussentjes om zo dicht mogelijk bij de ideale situatie te komen, wees creatief!.
  Tip 1: Bureaustoel: heupen iets hoger dan de knieën, knieën in een rechte hoek, achterop de zitting zitten, armen in een hoek van 90 graden op de armsteunen, hoofd rechtop, als de armsteunen van de stoel onvoldoende hoog in te stellen zijn, laat dan de armen rusten op het bureau;

Tip 2: Bureau: hoogte aanpassen aan de bureaustoel, in plaats van andersom, toetsenbord op ongeveer tien cm van de rand van het bureau, plaats de muis vlakbij het toetsenbord;

Tip 3: Beeldscherm: stel de bovenrand van uw computerscherm in op ooghoogte, zodat uw nek in rust kan blijven;

Tip 4: Omgeving: probeer zo goed mogelijk afspraken met huisgenoten te maken over storen tijdens het werken. Laat uw medewerkers hun werktijden, indien mogelijk, spreiden. Zo kunnen zij overdag de kinderen helpen met hun huiswerk en het werk vroeger of later op de dag doen; Onderhoud contact met uw medewerkers.
  Tip 1: (Video)bel uw medewerkers regelmatig. Niet alleen zakelijk, maar ook juist om te horen hoe het (thuis)werken hen af gaat en waar zij in de praktijk tegenaan lopen. Houd verbinding met uw medewerkers!;

Tip 2: Bedenk een gezamenlijke actie om het onderlinge contact en de goede werksfeer te behouden;

Tip 3: Waardeer uw medewerkers. Niemand heeft voor deze situatie gekozen. Uw medewerkers willen net zo goed als u terug naar hun gebruikelijke situatie. Waardering voor hun flexibele opstelling en meedenken in oplossingen is op zijn plaats.

Heeft u specifiek advies nodig over de omgang met uw medewerkers? Neem dan contact met mij op.

7 april 2020
Geplaatst in: Nieuws, Corona informatie