Ook al zien mensen van buiten het bedrijf hem zo, Ad Wijnhout introduceert zichzelf nooit als directeur van de AW Groep. “Ik ben voorzitter van het Leiderschapsteam en met elkaar voeren we de leiding van AW Groep. Mijn vrouw Mieke en mijn 3 kinderen Steffanie, Michelle en Daan zijn ook werkzaam binnen het bedrijf. Ik draag geen kaartje met een functie. Bij ons verdient iedereen evenveel aandacht.” Zijn dochter Michelle vult hem aan: “Die filosofie van aandacht, trekken we door in het hele bedrijf - en daarbuiten.”

Jongeren weten beter wat er nú speelt

Als zoon van een bollenboer wilde Ad Wijnhout al jong zijn eigen bedrijf starten. Op 16-jarige leeftijd probeerde hij met een bedrijfs­plan en 10.000 gulden spaargeld een lening te krijgen.

“Ik kwam bij de bank en zei dat ik 100.000 gulden nodig had. De bank­directeur vroeg gelijk: ‘Van wie ben jij er een?’ Na twee weken mocht ik terug­komen. De directeur legde mijn plan aan de kant, keek me aan en zei: ‘Ik geloof in je’. Dat gaf mij vleugels.”

Dat geloof in een jonge generatie heeft diepe indruk gemaakt. Tegenwoordig vormt het de basis voor de organisatie van de AW Groep. “We werken met dienend leiderschap,” vertelt Ad. “Het bedrijf is bottom-up ingericht: als het bedrijf een boom is, sta ik aan de wortels en kijk ik hoe ik de rest kan ondersteunen.”

Jongens komen soms al op 13- à 14-jarige leeftijd bij AW binnen. Als Ad talent in hen ziet, dan spreekt hij dat uit, zoals dat bij hem gebeurde: ‘Ik geloof in je’. Zo komt het dat er leiding­gevenden rondlopen van 25, die al een 12,5-jarig dienstverband achter de rug hebben. Ook de andere jonge talenten kunnen steun van AW verwachten. “We geven hun een kans, maar dan moeten ze die wel pakken.”

Actief nieuwe inzichten vergaren

Ad is ervan overtuigd dat jongeren en anderen die met een frisse blik naar de organisatie kijken, het bedrijf vooruit helpen. Zo krijgen nieuwe werknemers een bijzonder, aandachtig welkom. “De eerste werkdag haal ik ze thuis op en laat hen het bedrijf zien.

Ze krijgen een A4’tje mee met een hele hoop vragen over wat hen opvalt aan de organisatie. Na honderd dagen doen we een ontbijtje en gaan we door de antwoorden heen. Zo blijven we leren van nieuwe inzichten.”

Ook in de organisatiestructuur van AW zit het ophalen van verschillende inzichten verankerd. Naast een leiderschapsteam van ‘ouderen’ vanaf ongeveer 30 jaar heeft AW zes werkgroepen die elk een jaar lang over een bepaald onderwerp nadenken.

Ze onderzoeken bijvoorbeeld thema’s als ‘duurzaamheid’ of ‘innovatie’. Meestal worden die werkgroepen vooral gevuld door de jonge medewerkers, zo tussen de 15 en 35 jaar. “Die werkgroepen leveren altijd verrassende en nuttige kennis op, waarmee we als bedrijf een voorloper kunnen blijven. Jongeren en ouderen leren van elkaar. Vaak blijken jongeren daarbij dichter bij de veranderende wereld te zitten. Ze weten beter wat er nú speelt.”

Omarmen van een duurzame wereld

Ads dochter Michelle is een van de jongeren die nadacht over het thema ‘duurzaamheid’. Uit deze werkgroep kwam het idee om het bedrijf te verbinden aan de SDG’s, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (zie kader). Na een jaar van verder onderzoek ondertekende AW eind 2018 een convenant. “We zijn het eerste infra-bedrijf in Nederland dat de SDG’s heeft omarmd,” vertelt Michelle. “We wilden laten zien dat we écht zijn in wat we uitdragen en niet alleen mooie dingen roepen.”

De SDG’s spelen een rol bij grote investe­ringen en maatschappelijke bijdrages die los staan van de directe bedrijfsactiviteiten. In het kader van onder andere duurzame SDG 13, klimaatactie, heeft AW in 2020 bijvoor­beeld een CO2-reductie bewerkstelligt van 50 procent door te investeren in duurzamer materieel. In het kader van SDG 3, goede gezondheid en welzijn, is het bedrijf betrokken bij ontwikkelingsprojecten als Mercy Ships, een ziekenhuisschip dat aanmeert in verschillende Afrikaanse landen om daar gratis operaties aan te bieden.

Ook op het niveau van individuele mede­werkers schenkt AW aandacht aan de SDG’s. “We stimu­leren hen om de SDG’s mee te nemen in alles wat ze doen, werk en privé. Om ze toepasbaar te maken vertaalden we de brede doelen naar individuele acties. De een zamelt voedsel in voor de Voedselbank, omdat die daar zelf ooit van afhankelijk is geweest. Een ander zet zich in bij de bestrijding van een ziekte die een van zijn familieleden heeft getroffen.”

SDG’s zitten in het DNA

Een van de SDG’s die AW aan het hart gaat, is nummer 17: partnerschap om doelstellingen te bereiken. AW probeert met partner­schappen om steeds meer mensen met de SDG’s te laten werken, zoals in Michelles huidige project ‘Circulair West’. Met zes bedrijven in West-Nederland, die allemaal de SDG’s onderschrijven, ontwikkelt AW een hub waar afval van het ene bedrijf kan worden opgewaardeerd tot grondstof voor een ander. “Binnen AW doen we het al met betonmortel. We verzamelen het betonpuin van de hele regio, breken het op eigen locatie en brengen de korrel en cementfractie terug in de keten met onze eigen betonmortelcentrale.”

Alle aandacht die Ad en Michelle voor de SDG’s hebben, lijkt soms te mooi om waar te zijn. Is de AW Groep misschien stiekem een non-profit bedrijf? Ad lacht: “Geld verdienen is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Het is nodig voor onze continuïteit, maar eigenlijk gaat het vanzelf als je mensen aandacht geeft en in hun kracht zet.”

Social return zit diep in het DNA van de AW Groep. “Wij geven graag mensen een kans bij wie het ooit is fout gegaan in hun leven of die langdurig werkeloos zijn geweest. Ze bouwen weer iets op en zijn heel blij als ze weer geld hebben kunnen sparen. Dat is gaaf. Daar staan we ’s morgens graag voor op!”

Marc van den Eijnden Msc RA

Toen de AW Groep in 2018 op zoek ging naar een nieuwe accountant, vond het bedrijf in Lansigt een fijne partner. “Hun menselijke waardes, slagvaardigheid en sociale impact matchen met ons DNA,” vertelt Michelle, die een gedeelte van de financiële administratie voor haar rekening neemt.

Lansigt komt op locatie in Lisse om de jaarrekening te controleren. Ook al draait dat uiteindelijk om cijfers, register accountant en Lansigt-partner Marc van den Eijnden laat zich graag meenemen in de filosofie van AW: “Je merkt dat het bedrijf niet zoekt naar winst op de korte termijn, maar echt iets wil nalaten. Dat voel je en proef je tot in de haarvaten van de organisatie.”

SDG

De SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn de opvolgers van de milleniumdoelen. De Verenigde Naties willen aan de hand van deze doelen wereldwijde duurzame ontwikkeling bewerkstelligen. Er zijn zeventien doelen, die variëren van armoedebestrijding en het leveren van goede gezondheidszorg tot klimaatactie en het bevorderen van vrede. De SDG’s bieden een universeel en visionair kader voor samenwerking tussen commerciële en niet-commerciële organisaties. https://www.sdgnederland.nl/bedrijvenenfinancieleinstellingen

Lees hier het volledige magazine Sigt.

 

31 maart 2021
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld, Magazine Sigt