Wat begon als een onverwachte ‘kans’, groeide onder leiding van Micha Oosthoek samen met compagnon René Koppert uit tot uitzendbureau Perflexxion. Ruim 22 jaar later heeft het bedrijf tien vestigingen in Nederland en de ambitie om verder door te groeien. Die groei gaat met vallen en opstaan en dat is juist goed.
Micha Oosthoek startte zijn carrière als productiemedewerker bij Koppert Biological Systems in Berkel en Rodenrijs. Al snel klom hij daar op tot teamleider. Samen met zijn studiegenoot René Koppert verzorgde hij de werving en begeleiding van een groep scholieren en studenten die in de avonduren en weekenden productie draaiden. Tot de zomer van 2002, toen de mededeling kwam dat de productie naar het buitenland zou gaan. “Dat was even flink balen,” vertelt Micha, “maar na 10 minuten dachten we al: hoe gaan we verder? We waren ons eigen werk kwijt en voelden ook verant-woordelijkheid voor de jongeren in ons team. Gaan we in loondienst bij een ander of bouwen we zelf iets op?”
Het werd dat laatste. Micha en René richtten Perflexxion op (dat staat voor Persoonlijk, Flexibel en Action) en namen hun team mee. Micha weet de datum van zijn eerste factureerbare uren binnen twee seconden te reproduceren: 13 januari 2003. Hun eerste klant? “Koppert natuurlijk, daar hadden ze alsnog mensen nodig.”
Eerste leergeld
Na 2 jaar met de jongeren besloten de ondernemers het serieuzer aan te pakken en zich te richten op fulltimers. Weer 2 jaar verder breidden ze uit naar Schiedam, maar ze kregen hier geen voet aan de grond. Eind 2011 deden Micha en René een nieuwe poging, dit keer in de kop van Noord-Holland. Ze waren goed voorbereid.
Het marktonderzoek was gedaan, potentiële klanten waren enthousiast. Maar één belangrijk element werd over het hoofd gezien. “We hadden gekeken naar de vraag van klanten, maar niet naar het aanbod van kandidaten,” vertelt Micha. “We kwamen midden in een polder terecht, slecht bereikbaar voor die kandidaten. Na enkele maanden trokken we de stekker eruit. Geen mislukking, maar een waardevolle les: onze eigen locatie was belangrijker dan de locatie van onze klanten.”
De doorzettingskracht van Perflexxion werd beloond. De derde uitbreidingspoging slaagde en de daaropvolgende vestiging in Waalwijk in 2016 werd een mijlpaal voor het bedrijf. “Die ging als een speer en is de blauwdruk geworden voor de volgende vestigingen.” Het geheim zat ‘m in de eigen organisatie: goede mensen en vaste ritmes in de werkzaamheden. “In de uitzendwereld is het gemakkelijk om geleefd te worden door de hectiek van de dag. Met een dag-start en incheck midden op de dag zorgen we voor structuur. En we reserveren tijd om klanten te bezoeken, liefst eens in de veertien dagen. That’s where the magic happens. Dáár voel je de dynamiek, de werkdruk en wat er speelt tussen leidinggevende en flexcollega.”
Flexcollega’s
Het klantbezoek is meer dan een praktisch incheckmoment. Het is een uiting van de persoonlijke betrokkenheid die Perflexxion heeft bij zowel klanten als medewerkers. “Mensen komen daarvoor terug, zelfs uitzendkrachten die na een paar jaar een vaste baan weer wat nieuws zoeken. We noemen hen niet voor niets ‘flexcollega’s’. We zijn een team. We doen het samen.”
Er wordt daarom ook geïnvesteerd in de ontwikkeling van de flexcollega’s. “Het idee is niet gelijk ‘over een jaar ben je teamleider’, maar het kán wel,” zegt Micha. “Hoe dan ook is het goed als iemand nieuwe dingen leert. Jezelf kunnen aanpassen is een belangrijke vaardigheid in het leven.”
Grenzen aan groei
Perflexxion groeide hard en nieuwe vestigingen liepen goed. Tot corona en met name de daaropvolgende krappe arbeidsmarkt een nieuwe uitdaging opwierpen. “We liepen tegen de grenzen van onze groei aan,” analyseert Micha achteraf. “Vanuit onze klantgerichtheid hadden we met elke klant aparte afspraken gemaakt. Dat maatwerk werkte prima, zolang we ervaren mensen hadden.” Toen een aantal collega’s vertrok, kwam de organisatie onder druk te staan. “Ik zag dat we tegen het plafond aan zaten, alleen niet meteen hoe we daardoorheen konden breken.”
Tot Micha in een gesprek met een van Perflexxions samenwerkingspartners de vinger op de zere plek wist te leggen. “We moesten de organisatie centraliseren en processen opnieuw inrichten. Alle overhead naar één plek, met een goed beschreven werkwijze. De vestigingen kunnen zich nu volledig focussen op de klant en flexcollega’s.”
Daarnaast besloot Micha een dienst af te stoten die het bedrijf juist in 2021 was begonnen. Geen gemakkelijke keuze. “Het ging om een paar miljoen omzet, daar neem je niet zomaar afscheid van. Maar het was echt nodig. We kregen er iets veel waardevollers voor terug: focus en rust. Op die basis konden we weer groeien.”
Regeldruk
De volgende uitdaging staat alweer voor de deur: aangepaste regelgeving. Inmiddels een kenmerk van de uitzendbranche. Als voorbeeld noemt Micha de nieuwe uitzend-CAO die per 1 januari 2026 ingaat. Uitzend-krachten krijgen voortaan een gelijkwaardig loon als hun collega’s in vaste dienst. Een positieve ontwikkeling, vindt Micha, mits het uitvoerbaar blijft. “Gelijkwaardige beloning en arbeidsvoorwaarden versterken de positie van flexkrachten en maken de branche professioneler. Dat is goed voor het imago van onze sector en draagt bij aan duurzame inzetbaarheid.”
Tegelijkertijd blijft de sector kampen met malafide bureaus. “Meer regels raken vooral de bonafide partijen; wij maken extra kosten én krijgen de controles.” In de Eerste Kamer ligt nu een voorstel voor verplichte certificering van uitzendbureaus. “Dat zou uitkomst kunnen bieden, maar dan moet er wel worden gehandhaafd, bij alle uitzenders.”
15 vestigingen
Ondanks de uitdagingen kijkt Micha met vertrouwen naar de toekomst. “We hebben geleerd klantgericht te werken met duidelijke processen en oprechte aandacht voor onze medewerkers. Ik ben ervan overtuigd dat we op deze basis onze bestaande kantoren kunnen versterken en in 2028 (oké, uiterlijk 2030) vijf nieuwe vestigingen hebben geopend voor een landelijk dekkend netwerk.” Die groei zal op eigen kracht gaan; overnames passen niet bij de visie van Micha. “Ik houd van dit bedrijf en van de mensen die er werken. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen, maar één ding weet ik zeker: we blijven in beweging.”
8 december 2025
