‘Ik moet niks!’

Het kan de uitroep van een kind zijn, maar net zo goed van een volwassen medewerker of een koppige ondernemer. Een jas aandoen omdat het koud is? Maar dan zie je mijn mooie prinsessenjurk niet! Een nieuw IT-systeem dat veiligheidshalve om 2-, 3- of 4-stapsverificatie vraagt? Wat een gedoe! Verplicht elektrificeren en hoge kosten voor het afval? Doe even normaal!

Moeten veranderen, daar houdt niemand van. Maar soms is het nodig om op korte termijn drempels te nemen, om op de lange termijn gezond te blijven. Dus wat doe je, als je ziet dat een verandering wel noodzakelijk is?

Daar zijn hele bibliotheken over vol­geschreven. Het begint vaak bij bewust­wording, dat je begrijpt waarom de verandering nodig is, maar de stap naar gedrag is groot. Om echt te veranderen moet je het vooral vaak doen, tot het een gewoonte wordt. Maar hoe kom je tot dat punt?

In het kort komt het erop neer: je moet kúnnen veranderen (capaciteit), de omstandig­heden moeten gunstig zijn (de mogelijkheid hebben) en je moet wíllen veranderen (motivatie). Deze drie factoren bepalen het gedrag.

Onder het motto ‘ambitie aanjagen’ probeert Lansigt aan die drie factoren te werken. Wij staan u bij om de omstandigheden zo gunstig mogelijk te maken en uw organisatie in stelling te brengen voor verandering.

En ik sluit niet uit dat moeten verandert in willen. Want regelgeving en markt­omstandigheden duwen je soms een richting op die je doen inzien dat het beter kan en, ja, ook beter moet. Zo kan verplichting uitmonden in intrinsieke motivatie, de drijvende kracht achter elke onderneming.

U moet niks, maar wij helpen u graag het te willen. Reageren? Dat kan via: Pieter van der Kwaak 

12 december 2023
Geplaatst in: Blogs, Magazine Sigt