Soms zit het mee en soms zit het tegen. Zolang je gezondheid op orde is, overleef je het wel. Maar: hoe weet je dat je gezond bent, hoe blijf je gezond of hoe zorg je ervoor dat je bedrijf gezonder wordt?

Pijn, jeuk en rode huid zijn een paar voorbeelden van signalen waarmee ons lichaam ons vertelt dat het niet goed gaat. Je kunt er maar beter naar luisteren om ervoor te zorgen dat je later weer ‘lekker in je vel zit’.

Ook je bedrijf geeft signalen af die je beter niet kunt negeren. Cashflow, winst en inkomen zijn er een paar van. Toch zijn er veel onder­nemers die werkelijk geen idee hebben hoe gezond hun bedrijf is. Hoe bepaal je dat eigenlijk?

Ik koop iets in voor één euro en ik verkoop het voor vijf euro. Die vier euro marge is mijn winst.’

Omzet minus kosten is winst, dat lijkt logisch. Maar in die definitie wordt een aantal zaken vergeten. Over de winst moet belasting worden betaald en van de winst moet je jezelf een inkomen uitkeren. Een ondernemer die zijn winst volledig als persoonlijk inkomen beschouwt, komt bedrogen uit. Andersom zal de onder­nemer die geen rekening houdt met zijn privéopnames, denken dat hij winst maakt en toch iedere maand geld te kort komen.

Mijn vrouw en ik runnen een feestlocatie annex bed and breakfast. We hebben veel boekingen en draaien dus goed.’

Je hebt het druk, er is veel vraag naar je product en je krijgt wekelijks je facturen betaald. Een prima indicatie dat je winst maakt, toch? Nou, niet altijd. Dit werkt alleen als je van tevoren goed hebt berekend welk salaris je wilt verdienen en daarop je verkoopprijs hebt gebaseerd. Heb je dat niet goed in beeld, dan is de kans groot dat je hard werkt voor weinig, te weinig.

Ik begon maandag met honderd euro in kas. Aan het einde van de week telde ik duizend euro; een prima week!’

Je kunt je winst ook berekenen aan de hand van je vermogen. Als je aan het eind van de maand meer geld op je bankrekening hebt dan de maand ervoor, is dat een mooie indicatie. Voor een eenvoudige onderneming is de winst inderdaad te meten door het kas- en banksaldo te bepalen. Wordt een bedrijf complexer - zijn er investeringen, staat er geld uit bij klanten, is er veel voorraad, enz. - dan gaat deze methode niet (meer) op.

En u? Hoe bepaalt u de financiële gezondheid van uw bedrijf?

Wilt u meer weten over de verschillende visies op winst of wilt u hulp met het inzichtelijk maken van uw financiële parameters? Stuur mij dan een berichtje, dan helpt u Lansigt om onze missie te vervullen.

Je buurman is miljonair

We kennen de verhalen van de mensen die multimiljonair zijn en geld als water uitgeven: dure auto’s, boten, huizen, vakanties en dure relaties. Het lijkt niet op te kunnen.

Het CBS definieert een miljonair als een huishouden met een vermogen van 1 miljoen euro of meer, waarbij de waarde van de eigen woning en de eventuele hypotheekschuld niet zijn meegeteld. Er zijn in Nederland meer dan 112.000 miljonairs. De meeste miljonairs worden dit pas na hun veertigste en zijn vaak ondernemer.

Veel miljonairs zijn onzichtbaar, niets verraadt dat ze zoveel te besteden hebben. Amerikaanse onderzoekers zochten uit wat de belangrijkste kenmerken zijn van de onzichtbare miljonairs:

1.         Ze leven op een lager niveau dan dat ze kunnen;

2.         Ze maken de besteding van tijd, energie en geld dienstbaar aan het opbouwen van vermogen;

3.         Ze vinden financiële onafhankelijkheid belangrijker dan een hoge sociale status;

4.         Ze zijn niet door hun ouders in het zadel geholpen of gehouden;

5.         Hun volwassen kinderen zijn zelfvoorzienend;

6.         Ze hebben een neus voor marktkansen;

7.         Ze kiezen het juiste werk.

Los van de vraag of je miljonair wilt worden, wil iedereen zonder financiële zorgen leven. Om dat laatste te bereiken is het van belang dat je het bedrijf in goede (financiële) gezondheid houdt. Lansigt helpt daar bij.

16 mei 2019
Geplaatst in: Nieuws, Magazine Sigt