De zon schijnt fel op de kwekerij van WTM de Boer. We pakken er wat kratten bij om op te zitten en strijken neer in de schaduw van een van de kassen. Het pompje zonnebrand bij de ingang blijft ongebruikt. “Het is de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers om zich in te smeren, ik probeer zo min mogelijk in te grijpen.” Eigenaar Steef de Boer doet daarmee gelijk zijn filosofie uit de doeken, want “dat geldt eigenlijk voor de hele onderneming.”

Tijdens zijn jeugd op de boomkwekerij van zijn vader wist Steef de Boer één ding zeker: hij ging het bedrijf niet overnemen. Hij wilde wel ondernemer worden. Na een studie in de boomkwekerij - “Je moet toch iets” - zwierf Steef een jaartje bij een lijnrijder op de truck naar Engeland en was kort in Nieuw-Zeeland. “Het voelde daar goed, met een kans op een mooi en minder snel leven. Maar nergens is het zo leuk als in Nederland,” zegt hij. “Alles is lekker dichtbij, het is altijd gezellig als je ergens binnenkomt. Ik dacht, wat zit ik nou moeilijk te doen?”

Hij liep 2 jaar mee bij zijn vader in Leiderdorp en ging in 2007 toch de maatschap in. In de jaren daarna is WTM de Boer steeds verder gespecialiseerd. “We deden van alles en nog wat. Maar ik ben altijd op zoek naar een kapstok om beslissingen naar te herleiden, om te kunnen sturen. Nu kweken we hier alleen top 10-producten, en minimaal 10.000 stuks.” Hij lacht. “Hoveniers en architecten zijn niet zo origineel. In ieder groenproject zit wel iets wat wij kweken. Er zijn niet veel planten zo hufterproof en kou- en warmteresistent. Dat is altijd goed.”

Sinds 2017 staat Steef alleen aan het roer, al is zijn vader nog elke dag aanwezig. “Het is toch zijn kindje.”

Niet exclusief, geen maatwerk

De focus op bulkgewassen is een succes gebleken. WTM de Boer breidde uit met twee locaties in Boskoop en Nieuwveen. Het draait allemaal om massa en eenvoud. “We hoeven niet exclusief te zijn. Wat wij doen is efficiënt produceren: orders van 1 tot 1000 per pallet, kar of kist. Meer keuze is er niet.” Wel zijn de planten het hele jaar door leverbaar, ook in kleine aantallen. “We willen het hele jaar in beeld blijven, zodat de klant nooit hoeft te twijfelen of hij bij ons terecht kan.”

Iedere ochtend gaat een actueel overzicht van de beschikbare aantallen en hun groeistatus naar de groothandel. Met een dashboard van PowerBI zijn alle data inzichtelijk gemaakt. “We doen niet aan maatwerk met een etiketje erbij of een roze potje. Wat automatisch gaat, levert geen zorgen op. Na 9.00 uur accepteren we geen reguliere bestellingen meer en om 17.00 uur gaat iedereen naar huis. Dat past ons het best: mij, mijn vader, het hele team. En we hebben klanten die dat waarderen.”

Loopt er toch iets anders dan gepland, dan denkt Steef als eerste aan zijn mensen: die moeten zich niet gaan ergeren. “Laatst hadden we bijvoorbeeld potjes die statisch waren, dan krijgt de machine ze niet uit elkaar. De medewerker die daarbij staat, is niet gezellig en levert daardoor slechter werk.” Voor Steef bestaat zijn werk uit zorgen dat alle radartjes soepel draaien. Dan komt de omzet vanzelf. “Hebben we deze maand 20.000 planten over, dan raken we die volgende maand wel weer kwijt. Dat lost zichzelf wel op.”

Contactmijdend

Gaat het dan altijd volgens het boekje? “Ik zie overal kansen en schop daarmee weleens wat in de war,” geeft Steef toe. Hij wijst naar een paar rekken met kleine wandplantjes. “Dit is zoiets buitensporigs. Of de 1000 m2 grote groene muur die we voor de Mall of the Netherlands in Leidschendam hebben gemaakt.”

Het zijn mooie gespreksstarters, want “over planten die we al jaren op dezelfde manier kweken, heb ik niks nieuws te vertellen”, lacht Steef. Maar door de maatwerk is dit product is moeilijk te vangen in computercode en mechaniek. “Het luistert nauw en iedere keer is er iets mee. Dan kijken we elkaar aan en zeggen: dit doen we niet meer. Ik heb liever dat het makkelijk gaat met een lage marge, dan wat meer winst met veel gedoe.” Hij lacht. “De meeste bedrijven gaan prat op persoonlijke service, wij werken contactmijdend.” Oftewel, foutloos.

Buiten de lijntjes

Toch zoekt Steef geregeld nieuwe markten op. Zo startte hij vorig jaar met een voormalig medewerker DBB Young Plants, een kwekerij van jonge stekjes. Seizoensgebonden, arbeidsintensief en relatief duur om te produceren, precies wat WTM de Boer niet doet. Toch zag Steef er een interessante uitdaging in. “Dat kweken heb ik niks mee, maar ik vind het mooi om de parametertjes uit te zoeken en de bedrijfscyclus zoveel mogelijk te standaardiseren. In het eerste jaar hebben we al 1 miljoen stekjes verkocht.”

Ondertussen is Steef los van WTM de Boer bezig met een andere jonge ondernemer in de online verkoop van planten. “Ook niet mijn normale business, maar ik zie wel een kans om onze producten dat kanaal in te dienen.” De webshops waaraan ze leveren kunnen goed verkopen, maar missen ervaring in de logistiek. “Als zij dat zelf gaan doen, hebben ze waarschijnlijk enorm veel derving of een inefficiënt inpaksysteem. Daarom pakken wij dat op. Ik weet zeker dat wij het slimmer en efficiënter kunnen.”

Certificering

WTM de Boer is GRASP- en On the way to PlanetProof-gecertificeerd. “We schopten eerst tegen certificering aan; maar het is toch wel handig. Het borgt je processen.” Er waren bijvoorbeeld geen vaste functionerings-gesprekken, want je ‘spreekt elkaar toch wel’. “Vervolgens gebeurt dat niet – nu wel. En laatst hadden we een bedrijfsongeval. Dan is het fijn dat er een risico-inventarisatie en -evaluatie ligt.”

3 december 2025
Geplaatst in: Magazine Sigt